Sprzedaż-24
Temat numeru: Faceless marketing – chwilowy trend czy zyskowna strategia?
Szukając pomysłu na wstępniaka, przypomniałam sobie sytuację sprzed blisko dziesięciu lat, która mocno wytrąciła mnie z równowagi. Przez kilka kolejnych dni roztrząsałam ją po wielokroć, zastanawiając się, czy mogłam zachować się inaczej. Mogłam, ale ostatecznie nic z tym nie zrobiłam i historia umarła śmiercią naturalną. Te 10 lat temu odebrałam telefon od handlowca pewnego banku, który chciał sprzedać mi dodatkowe ubezpieczenie do konta. Przez dobrych kilkanaście minut pan roztaczał przede mną wizje potencjalnych sytuacji podbramkowych, którym owo ubezpieczenie mogłoby zaradzić. Na zmianę kusił i straszył, nie dopuszczając mnie do głosu (wciąż zastanawiam się, jak w tym potoku słów był w stanie złapać oddech). Kiedy w końcu uznał, że nadszedł moment, gdy ewentualnie mogę coś powiedzieć (najlepiej oczywiście przystać na ofertę) – podziękowałam grzecznie, mówiąc, że przemyślę propozycję, ale żadnej wiążącej decyzji w tym momencie ode mnie nie usłyszy. No i się zaczęło – krzyki, inwektywy i groźby płynęły szerokim strumieniem. W tamtym momencie byłam tak zszokowana, że zaniemówiłam i po chwili po prostu rozłączyłam rozmowę, a numer zablokowałam.
Podsumowując tę historię, chciałoby się powiedzieć: „psychopaci są wśród nas”, mrugnąć okiem i teatralnie westchnąć, gdyby nie to, że stwierdzenie to jest na wskroś prawdziwe. Szacuje się, że 2-3% (niektóre dane mówią nawet o 5) społeczeństwa stanowią osobowości dyssocjalne, a każdy z nas zna przynajmniej jednego psychopatę. Inna sprawa, że nie zawsze jest tego świadomy – często to osoby wysoko funkcjonujące w środowisku. Takie osoby dobrze odnajdują się w agresywnej sprzedaży przez telefon i nierzadko osiągają świetne wyniki. Tym niemniej taki sprzedawca może okazać się też „kukułczym jajem” dla firmy – prowadzić zakulisowe gierki, rozbijać zespół od środka, manipulować lub atakować klientów. Jak się przed tym ustrzec, przeczytacie w artykule Tomasza Gordona Handlowiec z piekła rodem.
W numerze także: faceless marketing, marka osobista handlowca, sprzedaż miedzypokoleniowa, rozliczenie współpracy z freelancerami, rankingi sprzedawców w Excelu, AI w sprzedaży oraz akt o usługach cyfrowych w praktyce.
W tym wydaniu: