Najczęściej popełniane błędy w e-mailach do klientów: przewodnik dla profesjonalistów
- W jaki sposób źle sformułowane maile mogą prowadzić do utraty klientów?
- Czy co za długo to niedobrze i dlaczego?
- Czy styl ma znaczenie?
Współczesna komunikacja biznesowa w dużej mierze opiera się na e-mailach. Efektywne korzystanie z tej formy wymiany informacji może znacząco wpłynąć na budowanie relacji z klientami oraz osiąganie celów sprzedażowych. Jako przedsiębiorczyni i trenerka skutecznej komunikacji zauważyłam, że wiele osób i całych firm boryka się z problemem niewłaściwie sformułowanych e-maili, które mogą prowadzić do utraty klientów, nieporozumień czy spadku efektywności działań.
W tym artykule chciałabym zwrócić uwagę na najczęściej popełniane błędy w mailach do klientów. Być może będą one inspiracją do pracy nad poprawą efektywności pisemnej komunikacji.
1. Nieodpowiadanie lub zbyt późne odpowiadanie na maile
Zanim przejdę do błędów merytorycznych, chciałabym przedstawić jeden z najpoważniejszych według mnie błędów, który można popełnić w komunikacji z klientem. W dzisiejszym szybkim świecie biznesu czas jest kluczowy, a klienci oczekują szybkiej reakcji na zapytania czy prośby.
Ignorowanie wiadomości lub opóźnienie w odpowiedzi może prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji, takich jak np.:
- utrata zaufania – klient może poczuć się zlekceważony lub zaniedbany, co z kolei grozi utratą zaufania do firmy reprezentowanej przez handlowca. Klienci oczekują bowiem, że ich sprawy będą traktowane priorytetowo, a brak odpowiedzi może wpłynąć na postrzeganie firmy jako nieprofesjonalnej lub niewiarygodnej,
- utrata potencjalnej sprzedaży – przedłużające się oczekiwanie na odpowiedź może spowodować, że klient zacznie szukać alternatywnych ofert/rozwiązań, a to czasami przeradza się w utratę potencjalnego zysku,
- negatywna opinia na temat firmy – klient, który poczuje się zignorowany, zwłaszcza jeśli sytuacja będzie się powtarzać, może podzielić się swoją opinią w mediach społecznościowych lub na forach internetowych, co z pewnością zaszkodzi reputacji firmy,
- zaburzenia płynności operacyjnej – efektywna komunikacja jest kluczowa dla sprawnego funkcjonowania firmy. Brak odpowiedzi lub długie oczekiwanie na nią może zaburzyć harmonogramy projektów i procesy operacyjne, co wpływa na całą firmę,
- dodatkowy stres i nerwy – klient, który czeka na ważną z jego perspektywy odpowiedź, może się niecierpliwić z powodu jej braku, a to powoduje często nieporozumienia i frustracje.
Aby uniknąć tych problemów, warto wdrożyć w firmie procedury, które zapewnią skuteczną komunikację z klientami. Zalecam, aby w takiej procedurze zawrzeć informację o konkretnym czasie przeznaczonym na odpowiedź, np. 24 godziny, i przestrzegać tej zasady, nawet jeśli odpowiedź jest tymczasowa lub informująca o przewidywanym czasie pełnej odpowiedzi. Pokazuje to twoje zaangażowanie i profesjonalizm.
Można także zainwestować w systemy zarządzania komunikacją mailową, które pomogą w rozdzielaniu i priorytetyzowaniu korespondencji, co zapewni, że żadna z wiadomości nie zostanie przeoczona.
2. Nieprofesjonalny adres e-mailowy
Używanie nieprofesjonalnego adresu mailowego to błąd, który może negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy. Adres e-mail stanowi jeden z podstawowych elementów identyfikacji nadawcy. Adres, który nie wygląda profesjonalnie, może sprawiać wrażenie, że firma jest mało poważna lub niewiarygodna.
Aby uniknąć takiej sytuacji, skorzystaj z adresu e-mail opartego na domenie firmy, którą reprezentujesz. To pokazuje, że jesteś częścią organizacji i zwiększa zaufanie do komunikacji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.