Handlowiec z piekła rodem

  • Dlaczego reprezentanci „mrocznej triady” robią zazwyczaj bardzo dobre pierwsze wrażenie, a potem zostawiają spaloną ziemię?
  • Czy narcystyczny sprzedawca to złote, czy może kukułcze jajo w koszyku firmy?
  • Jak zabezpieczyć się przed „toksykami” w firmie i w kontaktach biznesowych?
art psychopatyczny sprzedawca.jpg

Idealne pierwsze wrażenie, bombardowanie komplementami oraz obietnice złotych gór – tak „wąż w garniturze” wpełza do ogrodu firmy. Potem rozpoznaje kluczowych interesariuszy i ich osacza, a osoby-przeszkody skutecznie eliminuje. Na koniec zostawia spaloną ziemię – tak działają zazwyczaj reprezentanci tzw. mrocznej triady (psychopaci, narcyzi i manipulatorzy).

Bardzo często można ich spotkać w agresywnej sprzedaży przez telefon dla klientów indywidualnych, MLM-ach, wciskaniu drogich garnków, pościeli oraz innych cudów na kiju za pieniądze z pożyczek. Działają bez skrupułów, są skuteczni i przez to pozornie bardzo opłacalni dla firmy. Pytanie na jak długo?

Ciemna triada

Psychopatia (2–3 proc. w populacji) to kolokwialne określenie osobowości dyssocjalnej (antyspołecznego zaburzenia osobowości). Charakteryzuje się m.in.: brakiem empatii, wyłączonym lękiem, manipulatywnością, impulsywnością oraz skłonnością do ryzyka. Ktoś mógłby powiedzieć – to idealne zasoby skutecznego handlowca lub menedżera sprzedaży. I faktycznie większość tzw. psychopatów kalkulatywnych (nazywanych również successful psychopaths) nie lokuje się w szpitalach psychiatrycznych czy więzieniach, ale na lukratywnych stanowiskach w branżach związanych z finansami, dziennikarstwem, prawem, medycyną czy polityką.

Psychopatia w biznesie często łączy się z tzw. mroczną triadą, w której skład wchodzi oprócz psychopatii również narcyzm i makiawelizm. Narcystyczne zaburzenie osobowości (6,2 proc. w populacji) najczęściej manifestuje się poprzez: idealizację i dewaluację (widzenie skrajnie czarno-białe, bez zauważania szarości), nadmiarową potrzebą bycia podziwianym i uprzywilejowanym, narcystyczną złością (action out) oraz tzw. gaslightingiem (psychologiczna manipulacja powodująca dezorientację i obniżenie samooceny ofiary). Należy pamiętać, że każdy psychopata jest narcyzem, ale tylko nieliczni narcyzi są psychopatami.

Bardzo rzadko psychopata czy narcyz sam, z nieprzymuszonej woli, poddaje się psychoterapii. Najczęściej osoby dotknięte mroczną triadą nie odczuwają takiej potrzeby. Również z reguły nie chcą wyrugować trzeciej ingrediencji mrocznej triady, tj. makiawelizmu. Dążą do władzy i pieniędzy za wszelką cenę, bez skrupułów, po trupach do celu, bo w końcu cel uświęca środki (jak twierdził Niccolò Machiavelli).

Kukułcze jajo

Kiedy zaczynają się kłopoty w raju? Po pierwsze: gdy toksyczny sprzedawca „atakuje” doświadczonego klienta biznesowego. Manipulacyjne gierki sprzedawcy uruchamiają mechanizmy obronne klienta i albo od razu zrzuca go i jego ofertę w niwecz (nawet jeżeli jest dobra), lub dzieje się to w wyniku rozczarowania po finale (tj. zerowe zainteresowanie klientem po tym, jak już kupił lub po tym, jak handlowiec wprowadził klienta potencjalnie w błąd).

Po drugie: turbulencje pojawiają się w zespole, gdzie uwił sobie wygodne gniazdko reprezentant mrocznej triady. „Toksyk” nie chce i nie potrafi grać zespołowo. Niszczy konkurentów, gra tylko na siebie, ukrywa wszystko, co może potencjalnie mu zaszkodzić (małe i większe kłamstwa, nadużycia, mobbing i przemoc psychiczna). Kiedy niewygodne dla „toksyka” sprawy wyjdą w końcu na jaw, może być już za późno. Zespół trzęsie się w fasadach, morale leży, a pozorne sukcesy zaburzonego sprzedawcy odkrywają swój prawdziwy obraz.

Po trzecie: trochę wody musi upłynąć, żeby szef psychopaty ściągnął różowe okulary. Menedżer na początku jest bombardowany uwagą, pozytywnym wzmocnieniem i celebrowaniem sukcesów pracownika. „Toksyk” skraca dystans, jest pewny siebie, stosuje względem szefa ingracjację (technika wpływu społecznego przez ciągłe komplementowanie). Zaburzony sprzedawca zagrażające osoby w oczach szefa dewaluuje. Gromadzi haki, idealizuje siebie i deprecjonuje wszystkich wokół, którzy mogą mu przeszkodzić w realizacji niecnego planu. Dlaczego szefowi może to schlebiać? Czuje się ważny. Ma wrażenie, że jego „prawa ręka” działa. I rośnie w szefie przekonanie, że tylko ten człowiek w zespole dowiezie priorytetowe sprawy. I tak dzieje się do czasu, gdy fasada się skruszy.

Sygnaliści z pokolenia Zet

Reprezentanci pokolenia Zet (czyli osoby urodzone po 1995/1997 roku) najczęściej wchodzą w organizacjach w rolę sygnalistów, gdy pojawiają się znaczące i rozciągnięte w czasie nadużycia w pracy. Nie chcą poświęcać swojego zdrowia, rodzin czy relacji, które mogłyby ucierpieć przez pracę w środowisku, w którym władzę sprawuje destruktywna persona. Nie boją się i podnoszą alarm. Jeżeli organizacja zignoruje sygnały nadużyć i nie włączy działań zaradczych może to spowodować trwały odpływ kadr, negatywny PR oraz niezagospodarowane wakaty (Zetki do końca tej dekady będą stanowiły ponad 50 proc. pracowników w polskich firmach).

Psychopath-alert

Brian Tracy twierdzi, że „skuteczny szef powinien długo rekrutować i szybko zwalniać”. Jak wykorzystać tę rekomendację do zabezpieczenia firmy przed niszczącym wpływem psychopatycznych person? Po pierwsze, procesy rekrutacji i awansu powinny być wieloetapowe i prowadzone przez profesjonalną, doświadczoną kadrę asesorów. Konwencjonalną, chronologiczną rozmowę rekrutacyjną jest dość łatwo odegrać tak, by wywrzeć pozytywne wrażenie na rekruterach: ingracjacja na wstępie, „malowanie trawy na zielono” w trakcie i efekt limitu na końcu. Zdecydowanie trudniej zmanipulować doświadczonych asesorów w trakcie grupowych zadań AC/DC. Tylko w czasie zainscenizowanego procesu grupowego możemy zaobserwować poziom inteligencji emocjonalnej i społecznej kandydatów. To detektor, który pozwala zidentyfikować osobowości destruktywne.

Po drugie, psychometria może uratować firmę przed wpuszczeniem „węża w garniturze”. Testy psychologiczne przeznaczone do działań HR-owych, które mają dużą trafność i są zbudowane na kwestionariuszu ipsatywnym (np. duński test Master Person Analysis) bardzo trudno oszukać. Dodatkowo zestawienie cech w raporcie po takim badaniu może włączyć w nas „psychopath-alert”, tj. łączne występowanie skrajnych poziomów: monetyzacji, samouznania, niskiego zaufania oraz skłonności do ryzyka. Co nie oznacza jednocześnie, że taki zestaw diagnozuje na 100 proc. reprezentanta osobowości dyssocjalnej, daje nam jednak twarde podstawy do pogłębienia naszej wiedzy o kandydacie w trakcie wywiadu kompetencyjnego.

Tak jak długi i wieloetapowy proces rekrutacji i awansu zabezpiecza przed błędami kadrowymi, tak – idąc za mottem Tracy’ego – szybkie podejmowanie decyzji na podstawie napływających informacji pozwala włączyć działania korygujące. Żeby mogło to nastąpić należy strategicznie wzmacniać w firmie praktykowanie przekazywania i odbierania feedbacku. Badania wskazują, że polscy pracownicy potrzebują jednej informacji zwrotnej w ciągu tygodnia, a dostają zazwyczaj jedynie dwie w roku. Zetki jeszcze bardziej tę potrzebę wyrażają. Nie tylko w wymiarze brania, ale również dawania. Tylko spójny i dorosły szef może na to zareagować konstruktywnie. Narcystyczny, z alergią na jakąkolwiek krytykę, najpewniej feedback zignoruje lub autora zniszczy. Oceny 360, ankiety pracownicze, zaufanie między liniowymi pracownikami a „dmuchającym na zimne” działem HR może zawczasu zidentyfikować osoby dysfunkcyjne, wyeliminować je z krwiobiegu firmy i zabezpieczyć organizację przed wieloma problemami.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.