Czy 2025 rok przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?

  • Jakie wymogi w obrębie bezpieczeństwa produktów wprowadzają regulacje GPRS?
  • Czego zakazuje nam AI Act?
  • Czy Data Act oznacza, że w UE mamy do czynienia z jednolitym rynkiem danych?
zmiany_Ecommerce.jpg

Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmiany w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Nowe przepisy obejmują m.in. większą ochronę konsumentów, zwiększone wymagania w zakresie transparentności oferowanych usług i produktów, a przede wszystkim nowe obowiązki dla przedsiębiorców celem spełnienia wymagań ustanowionych przez prawodawcę. Jakich nowości w prawie możemy zatem spodziewać się w 2025 roku?

1. GPSR

13 grudnia 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR – „General Product Safety Regulation”). Nowe przepisy wprowadzają większe wymogi w obrębie bezpieczeństwa produktów. Co istotne, regulacje dotyczą wszystkich kanałów sprzedaży, w tym handlu online.

Celem wprowadzenia GPSR jest poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego UE przy jednoczesnym zagwarantowaniu wysokiego poziomu ochrony konsumentów. Rozporządzenie nakłada na podmioty gospodarcze obowiązki związane z zapewnieniem bezpieczeństwa produktów, a także precyzuje, jakie działania powinny być podejmowane w przypadku wystąpienia ryzyka lub incydentów związanych z ich użytkowaniem.

GPSR ma zastosowanie do produktów udostępnionych na rynku UE – niezależnie od tego, czy są to produkty nowe, używane, naprawione, czy odnowione (refurbished). Z zakresu obowiązywania rozporządzenia wyłączone są m.in leki, żywność, pasza, żywe rośliny i zwierzęta, statki powietrzne czy antyki.

Wprowadzenie GPSR ma zapewnić ochronę konsumentów przed niebezpiecznymi produktami, niezależnie od kanału dystrybucji.

Postanowienia wynikające z GPSR skierowane są w szczególności do:

  • producentów – którzy odpowiadają za odpowiednie oznaczenie, spełnienie norm bezpieczeństwa i posiadanie pełnej dokumentacji przez produkty;
  • importerów – którzy odpowiadają za wprowadzenie do obrotu produktów spoza UE oraz zagwarantowanie ich zgodności z przepisami;
  • dystrybutorów – którzy odpowiadają za monitorowanie jak i weryfikację, czy oferowane przez nich produkty spełniają wymogi wynikające z GPSR.

Rozporządzenie nakłada szereg wymogów, w tym:

  • wyznaczenie odpowiedzialnego podmiotu – każdy produkt sprzedawany na rynku UE musi mieć wyznaczoną firmę lub osobę odpowiedzialną za zapewnienie jego zgodności z przepisami unijnymi (producent może wyznaczyć taką osobę);
  • ostrzeżenia i informacje o bezpieczeństwie – każdy produkt sprzedawany na rynku UE musi posiadać ostrzeżenia i informacje o bezpieczeństwie, w tym o właściwym użytkowaniu produktu;
  • odpowiednie oznaczenia identyfikacyjne produktu – umożliwiające jego identyfikację;
  • kompletna dokumentacja produktu – obowiązek jej dostarczenia;
  • reakcja na wypadki – obowiązek podjęcia odpowiednich działań przez podmiot gospodarczy w razie wystąpienia wypadków związanych z bezpieczeństwem produktów.

Obecnie trwają prace legislacyjne, mające na celu dookreślenie sankcji za nieprzestrzeganie GPSR.

2. Europejski Akt o Dostępności (EAA)

28 czerwca 2025 roku wejdzie w życie polska ustawa o zapewnieniu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Regulacja stanowi implementację Europejskiego Aktu o Dostępności (ang. European Accessibility Act, EAA), czyli dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 roku. Jej głównym celem jest dostosowanie polskiego prawa do europejskich standardów dostępności, by wspierać osoby z niepełnosprawnościami oraz innych użytkowników o szczególnych potrzebach. Ma ona na celu poprawienie dostępności do produktów i usług w całej Polsce ze szczególnym naciskiem na osoby niepełnosprawne. Szacuje się, że w Polsce żyje grupa ok. 5–6 mln osób, które mogą skorzystać na wprowadzonych zmianach.

Ustawa obejmuje zarówno produkty, jak i usługi, które na podstawie przeprowadzanych analiz zostały uznane za kluczowe pod względem funkcjonowania osób niepełnosprawnych oraz takie, które wymagają ujednolicenia w ramach funkcjonowanie rynku UE. Obejmuje ona:

  1. Produkty:
    • konsumenckie systemy sprzętu komputerowego ogólnego przeznaczenia i ich systemy operacyjne;
    • terminale płatnicze, bankomaty, wpłatomaty, automaty biletowe, urządzenia do odprawy oraz interaktywne terminale przeznaczone do udzielania informacji;
    • konsumenckie urządzenia końcowe z interaktywnymi zdolnościami obliczeniowymi wykorzystywane do oferowania lub świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz dostępu do audiowizualnych usług medialnych;
    • czytniki książek elektronicznych.
  2. Usługi (oferowane na rzecz konsumentów):
    • telekomunikacyjne,
    • dostęp do audiowizualnych usług medialnych,
    • towarzyszące usługom autobusowego, autokarowego, wodnego, lotniczego i kolejowego transportu pasażerskiego,
    • bankowości detalicznej,
    • rozpowszechniania książek elektronicznych,
    • handlu elektronicznego.

Istotne jest natomiast, że przepisy ustawy nie będą stosowane do produktów wprowadzonych do obrotu przed dniem wejścia w życie ustawy.

Choć ustawa dotyczy szerokiego spektrum podmiotów, w tym średnich i małych przedsiębiorstw, mikroprzedsiębiorcy zostali z niej wyłączeni. Wyłączenie obejmuje również:

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 51% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.