"Dlaczego wybrał pan ofertę konkurencji"?

Nikt nie lubi przegrywać. Między innymi dlatego sprzedawcy poszerzają swoją wiedzę produktową, doskonalą warsztat sprzedażowy i dbają o nawiązanie jak najlepszych relacji z potencjalnymi nabywcami. Prawda jest jednak nieubłagana: nie wszystkie próby nawiązania współpracy będą udane. Z różnych przyczyn. I choć handlowcy są nastawieni na to, aby wygrywać, to warto, aby mieli także scenariusz własnego postępowania w sytuacji porażki.

AS_31_26.jpg

Grzegorz wystukał na klawiaturze telefonu numer dyrektora zakupów firmy, której trzy tygodnie temu złożył ofertę kompleksowej współpracy. Kontakt z nim nawiązał kilka lat temu, ale dopiero w tym roku udało się im po raz pierwszy spotkać twarzą w twarz i porozmawiać o potrzebach firmy. W sumie spotkań było kilka. Omówiono na nich chyba wszystkie zagadnienia związane z potencjalną współpracą. Rozmowę o niektórych z nich zaproponował sam Grzegorz – tak bowiem rozumiał swoją rolę w procesie sprzedaży, a przy okazji w ten sposób chciał podkreślić swoje dwunastoletnie doświadczenie i wiedzę fachową, którą niewątpliwie w tym czasie zdobył. Zadbał też o to, aby w rozmowach uczestniczyły osoby mające wpływ na ostateczną decyzję swojego kontrahenta. Z pełną świadomością poruszył zagadnienie budżetu i relacji swojego prospekta z firmami konkurencyjnymi. Opierając się na zdobytych informacjach, wespół ze specjalistami z działu technicznego przygotował ofertę, którą osobiście zaprezentował podczas ostatniego spotkania. Kończąc je, zakontraktował termin podjęcia decyzji. Przypadał on na dziś.

– Tak. Rzeczywiście – usłyszał po chwili w słuchawce. – Wzięliśmy pod uwagę wiele czynników i ostatecznie wybraliśmy ofertę innego dostawcy.

– Ale dlaczego? Co o tym zdecydowało? – zapytał Grzegorz.

– Och, to nie jest rozmowa na telefon. Jak mówiłem: wiele czynników na to wpłynęło. Przy najbliższej okazji wrócimy do tej sprawy. Tymczasem dziękuję za pańskie wysiłki. Do widzenia.

Porażka jest elementem gry

To dość znamienne, że tak rzadko ten aspekt pojawia się na szkoleniach sprzedażowych. Prawdę mówiąc, nie przypominam sobie szkolenia, na którym trenowalibyśmy w praktyce zachowania sprzedawcy w sytuacji otrzymania informacji, że wybrano ofertę konkurencji. Dlaczego? Może to właśnie dowodzi, że w istocie nie traktujemy poważnie możliwości przegranej. I choć porażki zdarzają się wszystkim handlowcom, to tylko niektórzy pracują nad tym, aby wyniknęła z nich jakaś korzyść. A do tego niezbędna jest informacja o powodach, dla których klient wybrał ofertę konkurencyjną.

Potencjalne powody

Jestem zdecydowanym zwolennikiem zadawania pytań. Także trudnych i tych, na które odpowiedzi mogą przynieść rozczarowanie zadającemu pytanie. Po co snuć własne hipotezy o przypuszczalnych powodach podjęcia przez klienta takiej, a nie innej decyzji zakupowej, jeśli można go o to po prostu zapytać?

To nie powinno jednak zwalniać sprzedawcy z własnej krytycznej analizy obszarów, które potencjalnie mogą być przyczyną wyboru oferty konkurencji. W najprostszym ujęciu dotyczą one:

  1. Oferowanego produktu/usługi, czyli parametrów technicznych, zaproponowanej technologii, jej dostępności w czasie, stopnia zaspokojenia faktycznych potrzeb nabywcy, kompatybilności proponowanego rozwiązania z innymi rozwiązaniami stosowanymi już przez klienta, dostępem do obsługi serwisowej itp.
  2. Budżetu klienta, czyli parametrów cenowych rozumianych dosłownie (koszt zakupu, koszty eksploatacji), ale również terminów płatności i kosztów wewnętrznych nabywcy związanych z wdrożeniem zakupionego rozwiązania.
  3. Osoby handlowca, czyli jego wiedzy merytorycznej, poziomu akceptacji jego stylu sprzedażowego i stopnia relacji, jaką faktycznie nawiązał z kupującym.

Nie wystarczy jednak jedynie analiza tych spraw chwilę przed rozmową, w trakcie której klient poinformuje o decyzji zakupowej. Sprzedawca winien wykazywać autentyczną troskę o te obszary podczas całego procesu sprzedaży, w którym uczestniczy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.