Szefem się bywa, a człowiekiem się jest

Rozmowa z Sylwią Królikowską, Supernianią Liderów, o wyzwaniach, przed którymi menedżerowie sprzedaży stanęli w obliczu przedłużającej się pandemii.

SS_52_62.jpg

Określa się Pani jako Superniania Liderów. W jakich aspektach Pani zdaniem polscy menedżerowie najczęściej potrzebują wsparcia, a z czym radzą sobie najlepiej?

Dużym wyzwaniem dla polskich menedżerów jest prowadzenie tzw. trudnych rozmów. W naszej kulturze pokutuje przekonanie, że gdy nie ma się niczego miłego do powiedzenia, to lepiej nie mówić nic. Tymczasem pracownik, który nie osiąga zadowalających wyników, generuje konflikty lub po prostu jego postawa pozostawia wiele do życzenia, zasługuje na szczerą, chociaż nie zawsze przyjemną dla niego rozmowę. Zapominamy, że brak informacji zwrotnej to też informacja – jeśli nie postawimy jasno granicy, że dane zachowanie nam nie odpowiada, to pracownik ma prawo myśleć, że wszystko jest w porządku. Drugim wyzwaniem jest zarządzanie zmianą i przede wszystkim komunikowanie tych zmian. Polscy menedżerowie balansują między demotywującym pesymizmem („Ja też uważam, że ten pomysł jest do kitu, ale zarząd tak kazał, więc co ja biedny żuczek mogę”) a sztucznie rozentuzjazmowanym optymizmem („Jestem podekscytowany wielością szans, które ta zmiana nam stwarza”). Moim zdaniem kluczem do sukcesu jest pozytywny realizm (albo jak kto woli realistyczny optymizm), a więc uczciwe postawienie sprawy, np. „Ja też mam swoje pytania i obawy, wierzę jednak, że razem damy radę”. Wyzwanie polega więc na tym, by pozostać spójnym i autentycznym, a zarazem by nasz sposób komunikacji był inspirujący i motywujący dla współpracowników.

Nadal trwająca pandemia w wielu organizacjach stała się katalizatorem zmian – od przejścia w tryb pracy zdalnej, w którym wiele z nich już pozostanie na stałe, po roszady kadrowe i konieczność zmiany strategii działania. Jaki powinien być Pani zdaniem lider na takie wymagające czasy?

Powinien być przede wszystkim ludzki. Zawsze powtarzam, że szefem się bywa, a człowiekiem się jest. W czasach lęku, niejasności i braku pewności, co przyniesie przyszłość, potrzeba przede wszystkim szefa, który potrafi uspokoić, okazać troskę i zmotywować do pracy mimo niepewności jutra. Nawet jeśli jesteśmy skupionymi na działaniu introwertykami, warto od czasu do czasu spytać współpracowników „Jak się czujesz?”, „Jak sobie radzisz?” i – moim zdaniem to najważniejsze pytanie – „Czego ode mnie potrzebujesz, by dobrze ci się pracowało w tym nietypowym czasie?”. Lider nie musi udawać, że jest wszechwiedzącym supermanem. Pracownicy potrzebują przede wszystkim opanowanego, a zarazem pełnego empatii i zrozumienia szefa. W trudnych czasach potrzebny jest także charyzmatyczny lider. Bliska jest mi koncepcja, że charyzma to połączenie wizji, energii i umiejętności przekonywania do swoich pomysłów. Charyzmatyczny lider ma klarowną wizję, swoją postawą i czynem pokazuje, że coś jest możliwe, a także potrafi komunikować się w sposób, który sprawia, że dla współpracowników wszystko jest jasne, zrozumiałe i sensowne. Warto pamiętać, że tym, co powoduje lęk pracowników, jest przede wszystkim utrata kontroli, a więc podstawą jest jasna i przejrzysta komunikacja, a także angażowanie pracowników, by czuli się potrzebni.

Tematem przewodnim bieżącego wydania naszego magazynu jest „menedżer, od którego się nie odchodzi”. Jakie cechy powinien on Pani zdaniem posiadać?

Powinien umieć przyłapywać ludzi na robieniu dobrej roboty. Wielu szefów sprawia wrażenie, jakby sprawiało im przyjemność przyłapywanie pracowników na popełnianiu błędów. Jesli pracownik nie otrzymuje pozytywnych wzmocnień, a jedynie słyszy, że ciągle coś robi nie tak, czy jest niewystarczająco dobry, to po prostu traci energię i zapał do pracy. Lider, od którego się nie odchodzi, to taki, który potrafi docenić zwłaszcza tych pracowników dających z siebie najwięcej. W naszej kulturze pokutuje przekonanie, że „koń, gdy dobrze ciągnie, to mu się dorzuca”, a więc dobremu pracownikowi dorzuca się zadań i obowiązków, bo przecież nikt nie zrobi czegoś tak dobrze jak nasz top perfomer. Tymczasem pracownik, który czuje się wykorzystywany, nie będzie chciał pracować w firmie, w której czuje, że bardziej opłaca się być pracownikiem typu „agent 007” – zero zaangażowania, zero motywacji, siedem przerw na papieroska. Nie zapominajmy, że sprawiedliwie to nie znaczy każdemu po równo, ale każdemu według zasług, a więc pracownicy, którzy osiągają świetne wyniki, powinni być odpowiednio doceniani, zaś ci, którzy wyników nie mają, powinni być odpowiednio wspierani.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.