Narzędzia dla handlowca 3.0
Jeśli organizacja się rozwija, rośnie też liczba wykorzystywanych technologii. Jak jednak ustalić, które narzędzia sprzedażowe są faktycznie pomocne i warto w nie zainwestować? Podpowiadamy, co wybrać i dlaczego.
Na rynku globalnym działa obecnie ponad 1000 różnych dostawców oprogramowania i narzędzi technologicznych dla specjalistów ds. sprzedaży. Wybór jest bardzo szeroki, a jednocześnie handlowcy nie mają czasu, aby poświęcać długie godziny na testowanie przeróżnych narzędzi. Zwłaszcza w obliczu ryzyka, że konkretna aplikacja jednak nie sprosta oczekiwaniom, więc zmarnujemy jedynie energię, a czasami również pieniądze konieczne na wykupienie dostępu.
Jednocześnie technologia to coś, czego nie możemy dziś ignorować. Analitycy Gartnera przewidują, że do 2025 r. aż 80% interakcji sprzedażowych B2B między specjalistami ds. sprzedaży a klientami będzie realizowanych w kanałach cyfrowych. Automatyzacja, social selling, systemy do zarządzania leadami i inne rozwiązania stają się z roku na rok coraz popularniejsze. Samo przejście na cyfrowe rozwiązania jest oczywiście uzasadnione – aplikacje pozwalają na działania oparte na danych, co znacznie poprawia skuteczność pracy handlowców. Nagle bowiem wiemy, że potencjalny klient może być zainteresowany, bo wskazuje na to jego zachowanie (np. otwiera nasze e-maile i przegląda oferty PDF), albo widzimy dokładną historię poprzednich zakupów i wiemy, co możemy zaproponować aktualnie. Ponadto, w czasach „nowej normalności”, kiedy tak dużo firm przeszło na pracę zdalną, działania cyfrowe okazują się niezbędne, by nawiązać kontakt i przeprowadzić działania sprzedażowe, włącznie z rozmową wideo zamiast spotkania na żywo. Takie po prostu mamy realia.
Narzędzia wspomagające sprzedaż mają za zadanie przede wszystkim ułatwiać pracę. Możemy je podzielić na kilka kategorii, w tym zarządzanie relacjami z klientami (customer relationship management – CRM), analizę sprzedaży i rynku, obsługę i pozyskiwanie potencjalnych klientów czy też automatyzację wielu rutynowych zadań. Wybór odpowiednich rozwiązań zapewni wygodną i efektywną pracę. A zatem: co warto przetestować i ewentualnie wdrożyć na stałe w swojej pracy? Polecamy 11 świetnych narzędzi.
LinkedIn Sales Navigator i MailTrack
LinkedIn to prawdopodobnie jedyna platforma sieci społecznościowych, która powinna znaleźć się w procesie sprzedaży B2B. To ogromny serwis zawierający większość potrzebnych informacji o firmach i pracownikach, jak również doskonałe miejsce do nawiązywania kontaktu i budowania relacji. Jednocześnie warto zauważyć, że LinkedIn oferuje specjalne narzędzie Sales Navigator, przeznaczone właśnie do wspierania działań sprzedażowych.
Sales Navigator (https://business.linkedin.com/sales-solutions/sales-navigator) pozwala na łatwe zapisywanie i tworzenie list z potencjalnymi klientami. Dodatkowo wykorzystuje algorytmy, które zapewniają rekomendacje potencjalnych klientów, którzy powinni być zainteresowani naszą ofertą. Mamy tutaj opcję kontaktu z potencjalnymi klientami bez konieczności używania systemu InMail, integracje z systemami CRM, nawiązywanie kontaktu przez TeamLink (czyli poprzez osobę, którą znają już obie strony), a także wiele innych funkcji i filtrów do zawężania wyników z osobami i firmami, do których warto dotrzeć (ze względu na zainteresowania i inne parametry).
Kolejnym świetnym narzędziem dla nowoczesnego handlowca jest MailTrack (https://mailtrack.io). Kiedy wyślemy e-mail do potencjalnego klienta, warto mieć pewność, że ten został faktycznie otwarty. MailTrack zapewnia takie informacje, włącznie z liczbą (czyli, ile razy dana wiadomość została otwarta). Wysyła także powiadomienia o otwarciu, jeśli chcemy w miarę szybko wysłać follow-up, np. z promocją ograniczoną czasowo. Koszt to 2 dol./mies. za wersję podstawową. Wersja rozszerzona kosztuje 5 dol./mies. i oferuje opcje tworzenia kampanii mailingowych i integracje z CRM-ami czy też monitorowanie e-maili z załącznikami (czy te są otwierane, czy nie).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.