Jak definiować i priorytetyzować projekty?
- Jak definiować bieżące i strategiczne projekty oraz które uznawać za priorytetowe?
- Jakie czynniki należy uwzględnić przy realizacji projektu?
Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł, odniesie największy sukces.
Obecnie kluczową determinantą sukcesu jest biegłość oraz mądrość biznesowa. Na sukces składa się dobrze zorganizowany strukturalnie i organizacyjnie sposób wykonywania pracy i rejestrowania zdarzeń. To realizacja zamierzonych celów, osiąganie dokonań, poprzez planowanie, koordynowanie i rozliczanie pojedynczych projektów.
Biznes, zarządzanie i projekt to obszary kompatybilne. Każda organizacja może zadawać sobie szereg operacyjnych pytań, aby lepiej realizować cele i zaspokajać oczekiwania interesariuszy. Te pytania to na przykład1:
- Jak definiować bieżące i strategiczne projekty oraz które uznawać za priorytetowe?
- Czy istnieją wspólne etapy dla wszystkich rodzajów projektów?
- Jakie czynniki należy uwzględnić przy realizacji projektu?
Jeśli przyjąć, że projekt to zadanie lub pewien zbiór określonych zadań możliwy do zrealizowania w ramach czasowych, kosztowych i budżetowych – mający na celu osiągnięcie pewnych korzyści finansowych lub niefinansowych, do wspólnych etapów projektów zalicza się między innymi planowane osiąganie korzyści, rozpoczęcie realizacji danego projektu (zabudżetowanie), po zakończeniu realizacji projektu – korzystanie z niego, w tym jego ostateczne rozliczenie oraz określenie rezultatów, jakie przyniósł. Przy realizacji projektów zwykle zwraca się uwagę na trzy podstawowe determinanty: czas, koszt, jakość. Zwykle wymaga się wysokiej jakości danego projektu, zrealizowanego w bardzo krótkim czasie przy minimalnych kosztach.
Definiując projekt, należy zwrócić uwagę na pewne jego cechy, co zaprezentowano na rysunku 1.
Każdym projektem należy odpowiednio zarządzać. Główne obszary zarządzania projektami obejmują:
- biznes,
- ludzi,
- kontrolę.
Te główne obszary zaprezentowano na rysunku 2.
Należy zwrócić szczególną uwagę na rolę i znaczenie ludzi w zarządzaniu, w tym projektami oraz na ich umiejętności merytoryczne i interpersonalne. Do tego nie bez znaczenia jest osobowość każdego człowieka oraz wrodzone predyspozycje.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 56% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.