Efektywność w pracy handlowca

Praca w sprzedaży wymaga dobrej organizacji, jednak wielu handlowców ma z tym problem. W zawodzie tym często pracują osoby spontaniczne, komunikatywne, relacyjne, nastawione na działanie. Oczywiście, te cechy nie wykluczają bycia dobrze zorganizowanym, jednak często nie idą one w parze z uporządkowaniem i systematycznością. Wszystkiego można się jednak nauczyć. Jak lepiej i skuteczniej organizować swoją pracę sprzedażową?

AS_23_14.jpg

Kiedyś sam byłem osobą słabo zorganizowaną, jednak świadomość tego, jak wpływa to na efektywność moich działań sprzedażowych, zmobilizowała mnie do poszukiwania rozwiązania, co doprowadziło do napisania książki „Efektywny system pracy, czyli jak zarządzać sobą w czasie” na temat organizacji czasu pracy. To zbiór dwunastu kompetencji, które warto rozwijać na drodze do większej efektywności osobistej. Ma on zastosowanie nie tylko w pracy, ale w każdym innym obszarze życia.

1. Proaktywność

Proaktywność to przejęcie odpowiedzialności za swoje wyniki w przyszłości. W naszej pracy, gdzie mamy do czynienia z nieustanną presją na wyniki, ważne jest, aby myśleć w kategoriach długofalowych. Na przykład, trzeba zatroszczyć się o dopływ wartościowych klientów do swojego lejka sprzedaży, co oznacza, że wcześniej należy podjąć odpowiednie działania, by później podpisać wartościowe kontrakty.

Proaktywność oznacza także podejmowanie działań wobec klientów, które pozwolą uniknąć trudnych sytuacji we współpracy w przyszłości. Dotyczy to informowania o zmianach w cenniku, wejściu nowych modeli czy potencjalnych trudnościach, które mogą się pojawić w trakcie użytkowania produktu (pokazując jednocześnie, jak im zaradzić, np. jak użytkować silnik z turbiną). Proaktywność pomaga uniknąć problemów, które będą kosztować dużo czasu i pieniędzy, jeśli nie podejmiemy wcześniej odpowiednich działań.

Dobrą techniką zwiększania proaktywności jest zastosowanie matrycy RSWE, narzędzia opisanego przez W. Chan Kima i Renée Mauborgne w książce „Strategia błękitnego oceanu”. Obejmuje ona analizę swoich kompetencji handlowych w kontekście tego, co musisz rozwinąć, wzmocnić, stworzyć czy wyeliminować.

Ćwiczenie:

Zastanów się:

  • co z tego, co już robisz dobrze, wymaga większej aktywności i działania (rozwiń),
  • czego nie robisz, a co mogłoby pomóc ci w osiągnięciu lepszych rezultatów (stwórz),
  • co z tego, co już robisz, nie jest jeszcze zadowalające i wymaga więcej pracy i uwagi (wzmocnij),
  • co z tego, co robisz, nie jest efektywne i wymaga ograniczenia do zera (eliminuj).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.