Źródła analiz benchmarkingowych
- Jakie rodzaje benchmarkingu możemy wyróżnić?
- W jakich krokach powinien przebiegać?
- Gdzie szukać danych przydatnych do analizy benchmarkingowej?
Organizacje nieustannie szukają sposobów na to, jak budować przewagę konkurencyjną, dorównać firmom lepiej radzącym sobie na rynku, a nawet je prześcignąć. Z pomocą przychodzi im benchmarking, czyli obserwacja najlepszych w danej dziedzinie i ulepszanie swojego przedsiębiorstwa na podstawie wyciągniętych wniosków.
Firmy stosują benchmarking z różnych powodów. Podstawowy jest taki, że szukanie własnych rozwiązań jest procesem długotrwałym i kosztownym, a benchmarking pozwala wykorzystywać doświadczenia innych i wzorować się na skutecznych strategiach. Najczęściej firmy chcą znaleźć nowe pomysły na rozwój przedsiębiorstwa, a analiza konkurencji pomaga im wyjść poza utarte schematy myślowe. Robią to również po to, żeby poznać i zrozumieć swoich klientów, ich potrzeby i oczekiwania.
Możemy wskazać różne rodzaje benchmarkingu:
- wewnętrzny – polega na tym, że porównuje się jedną placówkę do innej działającej w ramach tej samej firmy;
- konkurencyjny (zewnętrzny) – polega na porównywaniu organizacji do firmy konkurencyjnej;
- funkcjonalny – polega na porównywaniu konkretnej funkcji w organizacji do funkcji w firmach spoza branży.
Proces benchmarkingu można podzielić na pięć ważnych kroków:
Krok 1. Określ przedmiot benchmarkingu
Na samym początku musisz się zastanowić, co konkretnie będziesz poddawał analizie porównawczej. Przedmiotem badania mogą być: produkty, procesy w firmie, funkcje, strategie, koszty lub struktura organizacyjna.
Krok 2. Poszukaj wzorcowych procesów
Znajdź firmy, w których interesujący cię proces jest twoim zdaniem wzorcowy. Ważne w benchmarkingu jest to, że w analizach bierze się pod uwagę firmy, które są większe od naszej organizacji, w ostateczności są na tym samym poziomie. Następnie określ wskaźniki, które będą porównywane.
Krok 3. Zbierz informacje
Określ, w jaki sposób będziesz zbierał informacje. Znajdź dokładne dane, które cię interesują. Pamiętaj, że musisz dysponować informacjami nie tylko o konkurencji, ale również o swojej organizacji.
Krok 4. Porównaj dane i wyciągnij wnioski
Uporządkuj dane i porównaj wskaźniki, które określiłeś wcześniej. Wyciągnij wnioski i ustal plan działania (wdrożenia usprawnień).
Krok 5. Wprowadź ulepszenia
To czas na wdrożenie udoskonaleń. Kontroluj proces wprowadzania zmian. Po wdrożeniu sprawdź, czy zostały osiągnięte cele. Dokonaj ich aktualizacji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.