Znaleźć swoją niszę

Ograniczenie działalności w podmiotach od lat funkcjonujących na rynku może okazać się najlepszym rozwiązaniem podnoszącym rentowność, a dla małych i nowych podmiotów może być okazją do szybszego zaistnienia na rynku i tworzenia mocnej, lokalnej marki.

W każdej firmie przychodzi taki moment, gdy ocenia się dotychczasową strategię rynkową, wyciąga wnioski z analiz rynkowych i decyduje, co dalej. To oczywiste, że nie warto powielać wyborów konkurentów i walczyć o ten sam kawałek rynkowego tortu, dzielonego na coraz mniejsze kawałki. Zamiast ogólnokrajowej ekspansji można postawić na wzmacnianie marki w regionie i zrezygnować z szerszych rynków, budując przewagę na lokalnym. Można też zawęzić grono klientów do wybranego segmentu, rezygnując z kilku innych, do których wcześniej docieraliśmy ze zmiennym powodzeniem. Skoncentrować się – dla podniesienia rentowności – na przewadze rynkowej, na tym, co mamy unikatowego i powiązanego np. z kulturą i tradycją regionu (jak czynią to lokalne browary). Nie trzeba być egalitarnym, można stać się elitarnym.

Czas zatem na podjęcie najważniejszej decyzji – jakiej zmiany dokonać i jak ją przeprowadzić. Który segment rynku jest najbardziej atrakcyjny i opłacalny dla firmy, do jakich pozycji zawęzić asortyment? Albo ograniczyć jedynie kanały dystrybucji, ponieważ strategia koncentracji dotyczyć może tylko tego obszaru. Oczywiście, nierzadko podejmuje się decyzje wpływające na zmiany zarówno oferty rynkowej, dystrybucji, jak i targetu. Najważniejsze, by podjąć najbardziej słuszną decyzję, poprzedzoną rzetelną analizą rynkową, szeroką wiedzą o zmianach w branży i szansach na stworzenie niszy dla siebie (lub umacnianie się na mniejszym rynku).

Bardzo trudno zrezygnować z ogólnopolskiego rynku na rzecz lokalnego, ale decyzje o koncentracji nie muszą oznaczać regionalizacji działań na własnym podwórku. Dotyczyć mogą eksportu i rynków zagranicznych, gdy zamiast całej Unii Europejskiej wybieramy najbardziej opłacalne rynki poszczególnych państw i na nich koncentrujemy swoje zasoby, adekwatnie np. do zwiększonych potrzeb na nasze produkty czy usługi w danym kraju lub do braku obecności silnego konkurenta, z którym mało skutecznie mierzyliśmy się w innych regionach Europy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.