Rzecznik klienta w firmie

  • Jakie są zadania rzecznika klienta w firmie?
  • Kiedy warto się zastanowić nad utworzeniem takiego stanowiska w swojej organizacji?
  • Jakie umiejętności i kompetencje powinna mieć osoba zatrudniona jako rzecznik klienta?
SS_52_74.jpg

Z punktu widzenia konsumenta dzisiejszą rzeczywistość zakupowo-sprzedażową można określić za pomocą trzech wskaźników. Po pierwsze, zdecydowana większość firm ma wypisaną w swoich hasłach dbałość o satysfakcję klienta (albo zwrot pieniędzy). Po drugie, przepisy prawa dały klientom tak wiele narzędzi do „walki o swoje”, że jeszcze nigdy nie mieli tak rozległego parasola chroniącego ich interesy. Po trzecie, różne media społecznościowe stały się tubą, za pomocą której klienci szerzą dobrą nowinę o danej firmie lub wylewają swoje żale, i w dużej mierze to właśnie te metody komunikacji zdobywają większą uwagę innych konsumentów niż tradycyjne przekazy, np. reklamy w telewizji. Rzecznik klienta w firmie jest wynalazkiem współczesnej sprzedaży, który ma zdobyć serca i umysły klientów.

Rzecznik – czemu służy

Rzecznik to osoba, do której klient może się zwrócić, gdy zawiodą wszystkie tradycyjne, oficjalne ścieżki, np. prawne. Należy od razu zaznaczyć, że odróżnia go to od rzecznika prasowego, czyli osoby, zajmującej się w danej firmie czy instytucji kontaktem z mediami. Rzecznik klienta ma znacznie więcej wspólnego z urzędem rzecznika praw obywatelskich lub z rzecznikiem praw konsumenta niż z rzecznikiem prasowym – chociaż istnieją pewne podobieństwa, o czym za chwilę.

Firmy, które do tej pory stworzyły w swoich strukturach rzeczników klientów, opisują ich działania w trzech zakresach. Po pierwsze, ich zadaniem jest pomaganie klientom w najtrudniejszych sprawach, wykraczających poza standardowe procedury, np. reklamacyjne czy odwoławcze. Po drugie, rzecznik klienta ma wsłuchiwać się w potrzeby klientów i dostosowywać ofertę firmy do rzeczywistych potrzeb nabywców. Po trzecie, stanowisko rzecznika klienta ma poprawiać jej wizerunek w oczach klientów. Zajmijmy się zatem analizą tych trzech obszarów działania rzecznika.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.