Psychologia cen
Poprzez cenę przekazujemy klientom informacje dotyczące na przykład jakości produktu, jego prestiżu czy pozycji na rynku. Ta sama cena może być różnie postrzegana przez konsumenta: dany produkt może kosztować jedynie 500 zł, aż 500 zł i po prostu 500 zł. Od czego zależy postrzeganie ceny przez klienta?
Co składa się na cenę produktu lub usługi? Powinna ona uwzględniać takie składniki jak:
- koszty produkcji czy świadczenia usługi (powinna je pokrywać),
- marżę, którą należy doliczyć, aby osiągnąć zysk,otoczenie (rynek),
- nabywcę.
Wszystkie te elementy da się streścić w najprostszej definicji: cena to taka wartość, którą za dany produkt czy usługę gotowy jest zapłacić klient. Zatem kluczowe dla właściwego ustalenia ceny staje się prawidłowe rozpoznanie, ile klient jest gotów za dany produkt zapłacić.
Cena rozsądna
Klienci postrzegają ceny w oparciu o pewne zakodowane wzorce, które budują na bazie doświadczeń z danym produktem (cena, jaką najczęściej płacimy za tego typu produkt, cena, jaką ostatnio zapłaciliśmy, ceny produktów konkurencyjnych). Z drugiej strony nasze postrzeganie ceny buduje pewien punkt odniesienia, który powstaje w naszym umyśle na skutek określonych czynników, np. informacji o cenie usłyszanej od innego klienta, z reklamy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.