Poszukiwanie partnerów do współpracy
Od momentu podjęcia decyzji o rozpoczęciu działalności eksportowej pierwszą rzeczą, nad jaką powinniśmy pracować, jest pozyskiwanie klientów i partnerów do współpracy. Oto zestaw przydatnych informacji na ten temat.
Międzynarodowe imprezy targowe
Są optymalną metodą pozyskiwania klientów zarówno pod kątem kosztów, jakie musimy ponieść, jak i efektów, których się spodziewamy, jeśli szukamy dystrybutorów naszych produktów na rynkach eksportowych. Jeżeli dysponujemy odpowiednim budżetem, możemy zainwestować w mniejsze lub większe stoisko. W przypadku skromnych środków finansowych możemy skorzystać z powierzchni wystawienniczej, jaką oferują różnego rodzaju instytucje zajmujące się promocją eksportu w danym kraju. Powierzchnia taka jest często dotowana przez państwo, więc koszty wystawienia się są dużo niższe. Jeśli nasze fundusze są mimo tego zbyt skromne, wystarczy, że pojawimy się na targach jako odwiedzający, żeby zyskać możliwość spotkania potencjalnych partnerów. Oczywiście musimy brać pod uwagę fakt, że na targach raczej nie podpiszemy z nikim kontraktu. Impreza służy jedynie do pierwszego osobistego kontaktu z potencjalnymi partnerami. Warto dowiedzieć się, jakie są największe międzynarodowe targi w branży, w której działamy. W przypadku Polski najczęściej będą to targi w Niemczech, co jest dobrą wiadomością, ponieważ dotarcie tam jest stosunkowo tanie.
Misje handlowe
Wiele prywatnych firm i państwowych instytucji zajmuje się organizowaniem tzw. misji handlowych. Polegają one na zebraniu grupy aktywnych lub początkujących eksporterów i zorganizowaniu dla nich wyjazdu do określonego kraju, gdzie spotykają się z tamtejszymi przedsiębiorcami. Najczęściej uczestnictwo w misji handlowej obejmuje też pojawienie się na jednych lub wielu imprezach targowych w kraju, do którego wyjeżdżają eksporterzy.
Działalność radców handlowych w ambasadach
Każda polska placówka dyplomatyczna zatrudnia pracownika na stanowisku radcy handlowego, którego zadaniem jest m.in. pomoc polskim eksporterom w ekspansji na rynki zagraniczne. Wystarczy skontaktować się z radcą w danej ambasadzie, opisać mu, czym się zajmujemy i w jakiej branży działamy, a otrzymamy listę firm, z którymi możemy się skontaktować w danym kraju i rozpocząć rozmowy na temat potencjalnej współpracy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.