Plany sprzedażowe na 2021 r. a pandemia
- Jakie wyzwania czekają na szefów sprzedaży i handlowców w 2021 r. w związku z niepewną sytuacją rynkową?
- Dlaczego przed przystąpieniem do planowania należy wykonać proces segmentacji rynku i grup klientów?
- Czy należy modyfikować wcześniej wyznaczone cele?
- Na co zwrócić uwagę, weryfikując wyniki handlowców?
Pandemia nie tylko dotkliwie wpłynęła na nastroje, komfort dnia codziennego czy kondycję gospodarki, lecz także zrewolucjonizowała podejście klientów do wydawania pieniędzy. Zmieniła ich nawyki zakupowe, a przed szefami działów sprzedaży postawiła nowe wyzwania. Ustalone dotąd plany w wybranych branżach stały się niemożliwe do zrealizowania lub stanowiły duże wyzwanie dla menedżerów i zespołu handlowego. Jak odnaleźć się w nowej postpandemicznej rzeczywistości?
Ograniczenia dotyczące działalności wybranych branż, praca zdalna oraz zamrożone budżety na marketing i rozwój odcisnęły piętno na biznesie i działach handlowych. Plany i cele sprzedażowe ustalone przed COVID-19 są już nieaktualne. Największe wyzwania szefów sprzedaży dotyczą modyfikacji planów i strategii działania firmy, sposobu i stylu pracy oraz zarządzania pracownikami w niepewnej i zmieniającej się z dnia na dzień sytuacji.
Według raportu Livespace Kondycja sprzedaży w obliczu pandemii1 57,5% menedżerów sprzedaży i właścicieli firm notuje realny spadek leadów. Powodów jest wiele, ale trudności związane są przede wszystkim z przekładaniem rozmów handlowych przez klientów, przerywaniem negocjacji oraz brakiem środków na dodatkowe wydatki. Wprawdzie niektóre sektory notują rekordowe wyniki, ale niestety aż 65% respondentów zauważyło znaczne spadki wywołane pandemią. Takie działania mocno zdezorganizowały bieżącą pracę i utrudniły możliwość prognozowania wyników sprzedaży. W kwietniu co druga firma była w stanie dokonać prognoz na najbliższe dwa miesiące, a jedynie co trzecia — do końca 2020 r.
Zebrane w raporcie dane pokazują, że czasy pandemii oraz tzw. rzeczywistości postcovidowej diametralnie zmieniły pracę handlowców. Właścicielom firm i menedżerom działów nie pozostaje nic innego, jak przystosowanie się do nowych warunków oraz zdywersyfikowanie dotychczasowej oferty i samego sposobu negocjacji z klientem.
Segmentacja rynku, czyli dziel i wyróżniaj
Niepewna sytuacja skłania do analiz i bliższego przyjrzenia się zarówno nowym, jak i powracającym klientom. Trudno mówić o braku modyfikacji planów sprzedażowych w sytuacji kryzysu gospodarczego. Czas pandemii warto wykorzystać na lepsze poznanie konsumentów oraz ich potrzeb, dokonanie segmentacji grup, wyznaczenie tych najbardziej rentownych i dopasowanie do nich odpowiednich zadań dla zespołu.
Badanie Jak pracuje się w bankach? przeprowadzone przez Bankier.pl pokazuje, że obostrzenia związane z koronawirusem znacząco wpłynęły na zawieszenie lub zmniejszenie wymagań dotyczących wyników sprzedaży i wyznaczonych planów. Modyfikacja założeń nie powinna jednak oznaczać zgody na przestój. Przed wyznaczeniem nowych, realnych celów i ustaleniem planów sprzedażowych, warto dokonać ponownej segmentacji klientów, nie tylko ze względu na dominującą branżę, rodzaj kupowanych produktów lub usług, ale także poziom rentowności i schemat podejmowania decyzji zakupowych. Potrzeby konsumentów uległy zmianie, a ich większa ostrożność i niechęć do nagłych wydatków to kryteria, które powinny zostać szczególnie przeanalizowane. W tym celu należy zebrać odpowiedzi na pytania:
- Gdzie sprzedaż rozwija się najlepiej – w jakich branżach, u jakiego rodzaju klientów?
- Co kupuje klient – jaki rodzaj produktów lub usług wybiera w obecnej sytuacji, a z czego rezygnuje?
- Jakie kanały zakupu preferuje klient – czyli gdzie, kiedy i jak dokonuje zakupu?
- Z jaką częstotliwością dokonuje zakupu – spontanicznie, systematycznie powraca w określonym czasie, regularnie/na bieżąco?
- Jaką formę kontaktu z handlowcem wybiera konsument – kontakt bezpośredni i spotkanie, rozmowa telefoniczna, czat, e-mail czy wideokonferencja?
- Czy występuje otwartość kontrahentów na nowe rozwiązania – zakup innych produktów lub usług?
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.