Od „dżungli rabatowej” do skutecznego systemu rabatowania

Część 2. Spójny i efektywny system rabatowania – czym jest, jak go stworzyć i monitorować

W poprzednim numerze„Szefa Sprzedaży” poruszyliśmy zagadnienie tzw. quick wins w procesie rabatowym. Pisaliśmy o tym, w jaki sposób doraźnie i skutecznie powstrzymać wyciek zysku w firmie, który bardzo często wynika z braku uregulowanego systemu rabatowania obowiązującego wszystkich handlowców. Zaprezentowaliśmy kilka gotowych i sprawdzonych rozwiązań w obszarze sprzedaży, które pozwolą efektywnie wyeliminować najczęściej spotykane błędy w politykach rabatowych firm. Poniżej przedstawiamy cechy skutecznego systemu rabatowania, definiujemy elementy, które powinien uwzględniać taki system, oraz pokazujemy, jakimi metodami go wdrażać i monitorować, aby przełożył się na wzrost zysków w firmie.

Wiedza przekazana w obu częściach artykułu ułatwi zrozumienie podstawowych zasad działania systemów rabatowych. W tym numerze zaprezentowano ustrukturyzowane podejście do budowy systemu rabatowania. Naszym celem było zwrócenie uwagi na duży potencjał wzrostu zysków w firmach, które dotychczas bagatelizowały zasady tworzenia sprawnych systemów rabatowania.

Co trzeba uwzględnić, rozpoczynając pracę nad systemem rabatowym?

Na wstępie warto zastrzec, że nie ma jednej uniwersalnej metody tworzenia skutecznego systemu rabatowania. Powinien on uwzględniać wiele czynników zewnętrznych: specyfikę branży, w jakiej działa firma, jej otoczenie konkurencyjne czy też zachowania klientów, które nie są w pełni homogeniczne dla wszystkich firm. Im bardziej jednorodna wewnętrznie grupa klientów – np. pod względem wielkości, potencjału czy zachowania – tym łatwiej definiować dla nich wytyczne dotyczące zasad udzielania rabatów.

Dodatkowo można wyróżnić wiele czynników wpływających na kształt i zasady systemu rabatowania, które mają charakter wewnętrzny. System rabatowania powinien być dopasowany do specyfiki działalności konkretnej firmy. Już na etapie tworzenia założeń systemu rabatowania trzeba wziąć pod uwagę strukturę organizacyjną firmy, włączając w to wszelkiego rodzaju zależności i kompetencje w zakresie rabatów poszczególnych działów i jednostek organizacyjnych.

Szczególnie warte uwagi są działania handlowców oraz to, w jaki sposób wpisują się one w politykę handlową firmy. W zależności od specyfiki przedsiębiorstwa handlowcy mogą mieć znaczną swobodę w kształtowaniu cen produktów lub usług przez udzielanie rabatów klientom. Ta swoboda powinna być jednak zarezerwowana dla większych, kluczowych klientów i bardzo zindywidualizowanych negocjacji.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.