Jak połączyć pchanie z przyciąganiem?
Push i pull to strategie, które teoretycznie stoją do siebie w opozycji. Jednak jak mówi powiedzenie, przeciwieństwa się przyciągają, a w tym przypadku odpowiednie połączenie może przynieść ponadprzeciętne efekty.
Definicji strategii pull i push znaleźć można bardzo wiele. Od takich, które zrównują je z inbound i outbound, czyli odwołują się do sposobu komunikacji z klientem (np. cold call a reklama banerowa), po oparte na tym, kto jest targetem strategii.
Strategia push:
- kreuje potrzebę,
- skierowana jest do bezpośredniego odbiorcy (np. producent do hurtownika),
- zazwyczaj agresywna,
- często stosowana w przypadku mniej znanych marek,
- zwykle zakłada bezpośrednie wyjście do klienta,
- stanowi podstawową strategię dla start-upów.
Przykład
Nowy na rynku system ERP sprzedawany za pomocą telefonów, mailingu oraz agresywnej kampanii w Google AdWords.
Strategia pull:
- powoduje wzrost potrzeb klienta,
- skierowana do ostatecznego odbiorcy (np. producent do konsumenta detalicznego),
- promocja mniej agresywna, często przekazująca wartość dodaną,
- efektywna szczególnie w przypadku rozpoznawalnych firm,
- zazwyczaj kosztowna,
- ma na celu przyciągnięcie klienta.
Przykład
Producent zabawek reklamuje produkt w telewizji, dziecko prosi rodzica o zabawkę, rodzic udaje się do sprzedawcy detalicznego, sprzedawca detaliczny zamawia u producenta.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.