Jak inflacja ukształtuje sezon przyszłych zakupów?
- Jakie czynniki mają obecnie największy wpływ na marże?
- Jakie są prognozy Salesforce, dotyczące nadchodzących trendów zakupowych?
- Jak firmy mogą konkurować w gospodarce, w której klienci coraz częściej zwracają uwagę na cenę?
Szkoła się skończyła, a wysokie temperatury potrafią dać się we znaki. Podobnie jest z gospodarką. Rosnące ceny paliwa, niedobory żywności, gwałtownie rosnące stopy procentowe i wszechobecna inflacja sprawiają, że konsumenci są zaniepokojeni i prawdopodobnie zmienią swoje zachowania zakupowe. A to oznacza, że równie zaniepokojeni są sprzedawcy.
Gdy spojrzymy poza czynniki związane pandemią, zauważymy, że popyt na zakupy w Internecie ustabilizował się, a konsumenci znaleźli nową równowagę między kanałami cyfrowymi i fizycznymi. Już wcześniej przewidywaliśmy, że skromny wzrost w sezonie zakupów świątecznych w 2021 r. może przenieść się na cały rok – nasze dane z pierwszego kwartału wskazują na 3% spadek globalnej sprzedaży cyfrowej w ujęciu rocznym. Jednak biorąc pod uwagę znaczny wzrost tego poziomu w ciągu ostatnich dwóch lat, nie ma powodów do niepokoju, jeśli chodzi o kondycję zakupów online.
Nie możemy również ignorować presji inflacyjnej. W pierwszym kwartale średnia cena sprzedaży (ASP) wzrosła w USA o 11%, a kupujący złożyli na całym świecie o 12% mniej zamówień w porównaniu do tego samego okresu w 2021 roku. Wczesne dane z drugiego kwartału wskazują na przyspieszenie tego trendu – w kwietniu i maju odnotowano 7% wzrost ASP przy 17% wzroście w tym samym okresie w 2021 roku. Scenariusz ten zapoczątkowuje walkę o portfele konsumentów, którzy kupują mniej produktów u mniejszej liczby sprzedawców.
Rentowność będzie kształtować zakupy
Pomimo niesprzyjających czynników ekonomicznych nie jest tajemnicą, że branża odnotowuje ciągły wzrost. W rzeczywistości rekordowa inflacja była w przeszłości czynnikiem wpływającym na wzrost przychodów. Jednak obecna era presji inflacyjnej jest wyjątkowa, ponieważ koszty towarów rosną szybciej niż można je w rozsądny sposób przenieść na konsumentów. W 2022 roku, pytanie za milion dolarów brzmi: jak marki i detaliści mogą utrzymać wzrost, ale robiąc to z zyskiem i stosując podejście omnichannel?
Oto kluczowe czynniki wywierające dziś presję na marże:
- Rosnące koszty produktów: Indeks cen producentów (lub kosztów towarów) nadal odnotowuje dwucyfrowe skoki względem ubiegłego roku, co oznacza, że inflacja będzie nadal rosła. To spowoduje, że ceny sprzedaży będą jeszcze wyższe w pozostałej części roku.
- Rosnące koszty pierwszej i ostatniej mili: Oczekuje się, że ceny gazu i oleju napędowego będą nadal rosły, co sprawi, że dostawy i zwroty będą bardziej kosztowne. (Niektórzy detaliści już teraz pobierają opłaty za zwroty online, aby zrekompensować część tych kosztów).
- Braki i nadwyżki magazynowe: Oczekuje się, że niedobory żywności i surowców pogłębią się, dodając więcej niepewności do już napiętego globalnego łańcucha dostaw. Mimo to, nadwyżki zapasów spowodowane nadmiernymi zakupami w 2021 roku sprawiły, że firmy mają zbyt wiele produktów pod ręką. Nie chcą, aby te duże zobowiązania pozostały w bilansach.
- Spadek konsumpcji: Wyższe ceny powodują spadek konsumpcji. Według badań Salesforce 51% konsumentów planuje w tym roku kupić mniej prezentów świątecznych.
- Obawy konsumentów: Konsumenci już teraz czują się pesymistycznie nastawieni do gospodarki. Nastroje konsumentów są na najniższym poziomie od momentu rozpoczęcia śledzenia tego wskaźnika w latach 70. XX w. Oznacza to, że konsumenci mogą jeszcze bardziej ograniczyć wydatki, ponieważ spodziewają się trudnych warunków ekonomicznych w przyszłości.
Szacujemy, że te wyzwania ekonomiczne stawiają pod znakiem zapytania 1,4 biliona dolarów marży wśród sprzedawców detalicznych na całym świecie. Sprzedawcy mogą jednak osiągnąć wzrost i zyski, jeśli odpowiednio wcześnie zaplanują swoje działania. Oto pięć prognoz Salesforce dotyczących zakupów, które warto rozważyć podczas opracowywania strategii.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.