Dywersyfikacja jako metoda zwiększenia konkurencyjności firmy i sprzedaży

Przedsiębiorstwo produkcyjne, które wytwarza odzież roboczą głównie dla przemysłu spożywczego, boryka się z problemem 25-procentowego spadku sprzedaży w stosunku do lat ubiegłych. Działalność firmy opiera się na gałęzi przemysłu spożywczego, dlatego jest to bardzo niebezpieczna sytuacja, grożąca nawet upadkiem przedsiębiorstwa. Przyczyną spadku sprzedaży jest zwiększająca się na rynku liczba firm oferujących takie same produkty w konkurencyjnych cenach. Podejmowane działania marketingowe i promocyjne nie przyniosły pożądanych rezultatów. Podjęto więc decyzję o dywersyfikacji przedmiotu działalności firmy w celu zwiększenia sprzedaży i konkurencyjności firmy oraz uzyskania niezależności finansowej od jednej grupy docelowej – klientów przemysłu spożywczego.

Głównym celem jest zmniejszenie ryzyka upadku jednostki poprzez urozmaicenie źródeł przychodów. W tym przypadku zostanie zastosowana dywersyfikacja koncentryczna, polegająca na rozszerzeniu produkcji o wyroby dla innej gałęzi przemysłu niż dotychczas, ale przy zastosowaniu powiązań technologicznych i logistycznych oraz obsługiwanego rynku.

Dywersyfikacja to działanie polegające na urozmaiceniu asortymentu produkcji czy usług, mające na celu zmniejszenie ryzyka związanego zprowadzeniem działalności w obrębie jednej branży. Głównym celem dywersyfikacji jest możliwość wyrównania strat poniesionych w jednej z gałęzi działalności firmy zyskiem uzyskanym w innej. Dywersyfikacja ma wiele zalet:

  • zmniejsza ryzyko związane z prowadzeniem działalności poprzez urozmaicenie źródeł przychodów,
  • powoduje, że likwidacja jednej z grup produktów czy usług nie ma wpływu na stabilność firmy w tak wielkim stopniu jak w wypadku jednej grupy,
  • zwiększa konkurencyjność firmy.

Główne rodzaje dywersyfikacji to:

  • horyzontalna – działalność firmy zostaje rozszerzona o wytwarzanie produktów (usług) niewykraczających poza branże, w których przedsiębiorstwo działa obecnie,
  • wertykalna – produkcja zostaje rozszerzona o działanie stanowiące fazę następną bądź poprzednią obecnej działalności (np. rozszerzenie działalności firmy produkcyjnej o samodzielne wytwarzanie półfabrykatów używanych w produkcji),
  • koncentryczna – przedsiębiorstwo rozszerza swoją działalność poza branżę, w której działało do tej pory, ale przy zachowaniu obecnej technologii i innych procesów,
  • niepokrewna – jednostka rozszerza swoją działalność o nową, całkowicie inną niż dotychczas prowadzona.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.