Afryka – rynek dużych możliwości
Do świadomości wielu dyrektorów sprzedaży zorientowanych na poszukiwanie nowych, chłonnych rynków zbytu zaczyna powoli docierać, że kontynent afrykański wkrótce będzie stanowił główny rejon walki o nowego klienta. Dlatego warto pomyśleć o obecności swojej firmy w tej części świata, zanim pojawi się tam konkurencja. Podpowiadamy, w jaki sposób rozpocząć działalność w Afryce, bazując na doświadczeniach zdobytych podczas współpracy z firmami z Etiopii.
Na początek kilka faktów. Afrykę zamieszkuje ponad miliard ludzi i jednocześnie jest to kontynent z największym – liczącym 24% rocznie – przyrostem naturalnym. Jest to również kontynent o największym udziale dzieci w całkowitej liczbie ludności. Osoby w przedziale wieku 0-14 stanowią 44% mieszkańców, co również świadczy o ogromnym przyszłym potencjale zakupowym Afryki. Warto również wiedzieć, że mieszkańcy Afryki mają najmniejszy PKB na mieszkańca, najkrótszą długość życia oraz najniższy poziom urbanizacji (niecałe 40% ludności mieszka w miastach).
Od czego zacząć
Pierwszy krok to znalezienie partnera biznesowego. Człowiek, który zna kulturę danego afrykańskiego kraju, jego obyczaje i jest po prostu częścią tamtej rzeczywistości, to najlepsza opcja rozpoczęcia działań.
Kontakt z ambasadą
Na początek warto skontaktować się z ambasadą Polski na terenie danego kraju, w którym chcemy działać, lub ambasadą tego kraju w Polsce i przesłać prośbę o namiary na firmy z naszej branży. Ponieważ ambasady – a właściwie ich departamenty handlowe – mają z reguły ogromny poślizg w udzielaniu informacji zwrotnej, to od nich trzeba zacząć. Gdy już prawie zapomnimy o tym, że kiedyś wysłaliśmy zapytanie, otrzymamy nieoczekiwaną odpowiedź. Najczęściej będzie to po prostu lista danych kontaktowych do różnych firm w kraju. Większość tych informacji nie będzie zbyt przydatna, ale wśród szumu informacyjnego uda się znaleźć kilka przedsiębiorstw, które mogą być naszymi potencjalnymi partnerami.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.