5 podstawowych błędów w prospectingu B2B

  • Dlaczego oprócz profilu idealnego klienta warto zdefiniować również profil złego klienta?
  • Na jakie pytania muszą znać odpowiedź handlowcy, zanim wykonają telefon do potencjalnego klienta?
SS_49_12.jpg

Prospecting to poszukiwanie ludzi lub firm, mogących i chcących coś od nas kupić. Mogłoby się wydawać, że jest to łatwe zadanie, ale praktyka pokazuje, że trudne do wdrożenia i na dodatek najmniej lubiane przez handlowców1, którzy „kreatywnie” go unikają. Dlaczego? Główną przyczyną jest pozorna prostota, która usypia naszą czujność. Sprawia, że zabieramy się za nie nieprzygotowani i zaczynamy popełniać błędy. Pojawiają się pierwsze porażki, później kolejne. W konsekwencji przychodzi zniechęcenie oraz przekonanie, że w obecnych czasach prospecting jest coraz trudniejszy. W niniejszym artykule pokażę, jakich błędów szef sprzedaży i handlowiec powinni unikać w tym procesie.

Definicja wybranych pojęć w sprzedaży B2B

W sprzedaży B2B używamy takich pojęć jak: profil idealnego klienta, kontakt, szansa sprzedażowa, potencjalny klient itd. (rysunek 1). W ramach niniejszego artykułu pojęcia te definiuję następująco:

  • profil idealnego klienta (PIK) to archetyp grupy firm, do których skierowana jest nasza oferta. Zbudowany jest na podstawie wiedzy o ich potrzebach i sposobie działania. Zawiera dane firmograficzne, strukturalne, behawioralne i sytuacyjne,
  • kontakt to potencjalnie każda organizacja w segmentach i obszarach rynku, do których kierujemy naszą ofertę,
  • szansa sprzedażowa to kontakt, który spełnia kryteria idealnego klienta,
  • potencjalny klient to szansa sprzedażowa, która może być zainteresowana naszą ofertą,
  • kwalifikowany klient to „szansa sprzedażowa”, która spełnia obowiązujące w naszej firmie kryteria kwalifikacyjne, czyli może i chce coś od nas kupić,
  • klient to firma, która zrealizowała u nas pierwszy zakup,
  • lejek sprzedaży to metafora, która w wizualny sposób przedstawia proces sprzedaży, czyli sekwencję czynności, które handlowiec powinien zrealizować, aby zamienić kontakt w klienta.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.