„Rób, co do ciebie należy” vs „Zawsze dawaj więcej” – którą strategię obrać w pracy z klientem?

  • Jak określić sposób dowiezienia tego, co obiecałeś w procesie sprzedaży?
  • Jak przewidzieć następstwa działań, biorąc pod uwagę plusy i minusy obu rozwiązań?
  • Jak dobrać działania z puli „dawać coś ekstra” pod klienta i jego potrzeby?
AdobeStock_552079934.png

Na rynku znów jest trudno, choć w sumie nigdy prosto nie było W rozmowach z klientami można coraz częściej wyczuć wahanie, niepewność, a czasem nawet wrogość, gdy sprzedawca chce przejść do konkretów. Klienci reagują nerwowo na sytuacje, gdy tracą kontrolę, bo np. zbliżają się punktu, gdy będą musieli się określić – kupuję czy odpuszczam.

Klienci nie zawsze chcą od razu kupić, a często nie mają odwagi, by jednoznacznie powiedzieć NIE lub odłożyć decyzję zakupową w czasie. Z tego powodu kiedy sprzedawca dopnie pierwszą umowę, staje na rozdrożu – dowieźć to, co obiecał, czy dorzucić do oferty coś ekstra, bo czuje, że klient może uciec...

Zacznij od ćwiczenia:

Czego spodziewa się klient?

Zanim klient ostatecznie kupi od ciebie, trafi na kilkanaście lub kilkadziesiąt komunikatów marketingowych, które opowiedzą mu o tym, co sprzedajesz. Zakładam, że twoja firma prowadzi działania marketingowe. Jeśli tak nie jest – lub tak Ci się wydaje – masz większą kontrolę nad tym, co pojawi się w głowie klienta, gdy na ciebie trafi.

Niezależnie od tego, spróbuj postawić się w roli takiego klienta i wyobrazić sobie, czego może od ciebie oczekiwać? Przygotuj sobie listę pytań i porównaj ją z komunikatem marketingowym swojej firmy, na który trafi klient. Przykładowo jeśli marketing korzysta z pokazywania ceny w stylu:

„Nowy [nazwa samochodu] już od 59 000 zł brutto!” – miej w małym paluszku wszystko, co dotyczy tej oferty, i odpowiedzi na pytania, które z pewnością pojawią się w kwestii modyfikacji modelu samochodu. Na przykład, co odpowiesz klientowi, który poczuje się urażony, bo w zasadzie za cenę bazową dostaje „golasa” bez klimy i to tylko w białym kolorze!

Na działania działu marketingu raczej masz niewielki wpływ, ale możesz z góry przygotować odpowiedzi na pytania, które na pewno padną w czasie rozmowy. Część z nich jesteś w stanie przewidzieć już dziś. Jeśli masz taką możliwość, poproś marketing o listę argumentów, które rozszerzają komunikaty trafiające do klienta. Dobry dział marketingu powinien dać ci je tacy. Jeśli ich nie ma... hmm, może czas pomyśleć o zmianach w zespole marketingu? Ale to opowieść na inną okazję.

Marketing + sprzedaż + obsługa klienta

Biznesowa mocna trójka. Bez niej nie ma firmy, nie ma korporacji, nie ma potrzeby czytać tego artykułu. To, czym marketing przyciąga uwagę klienta, musi mieć odbicie w procesie sprzedaży. Zadbaj o spójność i współpracuj z zespołem marketingu, bo walka z nim nie ma sensu – to tak jakbyś toczył wojnę domową – nawet wygrany jest przegranym.

Gdzie w tym obsługa klienta? Są dwie szkoły: po zakupie klient zostaje skierowany do działu obsługi klienta, który dalej zajmuje się jego sprawami lub to sprzedawca odpowiada za obsługę posprzedażową klienta, któremu sprzedał produkt/usługę. To drugie rozwiązanie jest lepsze, bo dzięki temu świeżo pozyskany klient ma poczucie ciągłość obsługi. Dla sprzedawcy to okazja do dosprzedaży i budowania relacji, która będzie potrzebna przy kolejnym kontakcie.

Zapamiętaj:

  • klient widzi komunikat przygotowany przez marketing,
  • klient trafia do ciebie i liczy na to, że obietnice złożone wcześniej będą mieć odbicie w twojej pracy,
  • po zakupie klient wierzy, że nie zostawisz go na lodzie i zamówiona usługa lub produkt, trafią do niego tak jak sobie wyobrażał.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 55% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.