W windzie i na siłowni, czyli gdzie szukać potencjalnych klientów
Na Ziemi żyje ponad 7 miliardów ludzi. Nawet przy założeniu, że część z nich nie stanowi Twojej grupy docelowej, zawsze pozostaje jeszcze kilkaset milionów do zagospodarowania. Jak odnaleźć w tej masie ludzi tych, którzy staną się Twoimi klientami?
Niezależnie od tego, czy Twoi handlowcy poszukują klientów telefonicznie, w Internecie czy na ulicy, liczy się to, jak szybko przedstawią swoją ofertę. Nikt nie ma czasu na wysłuchiwanie dwuminutowej przemowy przypadkowego sprzedawcy. W najlepszym razie grzecznie przerwie. W najgorszym zwymyśla lub odłoży słuchawkę bez ostrzeżenia. Zachęć swoich handlowców do przygotowania „elevator pitch”, czyli „mowy wznoszącej”.
Pewien mężczyzna z dobrym pomysłem na biznes przypadkowo znalazł się w windzie z człowiekiem, który mógł pomóc wcielić go w życie. Miał tylko kilkadziesiąt sekund, aby zaprezentować swój pomysł. Udało mu się tak dobrze przedstawić w tym krótkim czasie swoją koncepcję, że rozmowa potoczyła się dalej, po wyjściu z windy, i ostatecznie pomysł – dzięki pomocy VIP-a – został zrealizowany. Tak narodził się „elevator pitch” – metoda przedstawienia oferty w czasie potrzebnym na pokonanie windą kilku pięter, czyli od kilkunastu do około trzydziestu sekund.
Z jakich elementów powinna składać się „mowa wznosząca”? Po pierwsze, powinna zawierać nasze imię i nazwisko. Po drugie, informację o tym, czym się zajmujemy. Warto wymyślić jakieś niesztampowe określenie naszej profesji. Chodzi o to, żeby powiedzieć coś w stylu „buduję katedrę” zamiast „noszę cegły”. Po trzecie, mówimy, jaki problem rozwiązuje nasz produkt. Po czwarte, w jaki sposób ten problem jest rozwiązywany. Dzięki tym składowym, opowiedzianym w ciekawy sposób, koniecznie w ciągu maksymalnie trzydziestu sekund, mamy szansę zainteresować potencjalnego klienta.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.