Niejeden odbiorca marki - wizerunek vs społeczności

  • Jak stworzyć skuteczną strategię budowania własnej marki na rynku?
  • Jak gromadzić społeczność wokół marki online i offline?
  • Jakie znaczenie w budowaniu marki ma employer branding?
SS_47_66.jpg

Obecnie trudno wyobrazić sobie świat bez wielkich brandów oraz społeczności, które tworzą się wokół nich. W erze konsumpcjonizmu marka i jej produkty stają się tematem rozmów nawet podczas rodzinnych uroczystości czy spotkań w gronie znajomych. Czym właściwie jest marka? Pisząc o niej, mamy na myśli wieloelementowy twór, na który składają się: nazwa, oznakowanie, produkty lub usługi, opakowanie oraz wszelkie działania marketingowe jej towarzyszące z zakresu marketingu miks. W ujęciu marki nie możemy także pominąć wartości, które ją określają, i ich wpływu na przywiązanie odbiorcy.

Różnorodność społeczności zgromadzonych wokół marek

Od lat wokół marek tworzą się społeczności, które z czasem ewoluowały i dziś znane są jako grupy docelowe. Do każdej z nich należą konkretne osoby, które patrzą na swój ulubiony brand w wyjątkowy sposób. Co więcej, grupy te charakteryzuje też specyficzna relacja z daną marką – kupują jej produkty, są jej ambasadorami, niejednokrotnie nawet pracują na jej rzecz. Dla członków takich społeczności ważne są relacje oraz niepowtarzalne zachowania i zwyczaje, czyli unikalność doznań. Dlatego tak istotne jest dokładne przygotowanie strategii marketingowej oraz komunikacyjnej, by każda grupa (i każda osoba w takiej grupie) czuła się wyjątkowo. O czym jeszcze powinniśmy pamiętać? Naukowcy – Muniz i O’Guinn – zauważyli trzy główne cechy wspólnot markowych, którymi są: zbiorowa świadomość, wspólne rytuały i tradycje oraz poczucie odpowiedzialności moralnej1. Podczas opracowywania konkretnych działań powinniśmy też zadbać o uwypuklenie cech, które wyróżniają naszą markę na tle konkurencji i dzięki dostarczaniu korzyści psychologicznych i funkcjonalnych bezpośrednio wpływają na budowanie grupy lojalnych odbiorców2.

Krok po kroku – strategia budowania marki

Jak zaplanować dobrą strategię budowania marki? Zacznijmy od planu marketingowego i opisu konkretnych działań, które mają na celu budowę, mierzenie efektów i kierowanie kapitałem marki. Strategia powinna obejmować siedem etapów:

[1] Diagnoza obecnej sytuacji marki – określenie pozycji
firmy na rynku.

[2] Zdefiniowanie czynników wyróżniających nas na tle konkurencji.

[3] Wyznaczenie mierzalnych celów budowania marki.

[4] Określenie planu działań marketingowych.

[5] Dobór odpowiednich kanałów komunikacji i narzędzi.

[6] Stały monitoring wizerunku brandu.

[7] Konsekwentne mierzenie i interpretacja wyników.

Dla procesu strategicznego zarządzania kapitałem marki bardzo ważne jest zrozumienie, czym wyróżnia się ona na tle konkurencji. Im szybciej zdefiniujemy jej unikalne wartości, tym sprawniej zaplanujemy strategię marketingową, która po wdrożeniu utrwali nasz brand wśród jego odbiorców.

Dużo słyszy się o tym, że budowanie świadomości marki to nic trudnego. Zdecydowanie nie jest to prawdą. Dobra strategia marketingowa wymaga kreatywności – czegoś, co sprawi, że nasze działania zostaną zapamiętane na długie lata. Ogromne wyzwanie stanowi też odpowiedni dobór samej grupy docelowej – bez tego możemy źle targetować komunikaty.


Ważne!

Targetując, pamiętajmy o tym, by nie zawęzić grupy odbiorców naszej marki zbyt mocno. Dlaczego? Może się okazać, że klientów o określonych cechach jest zbyt mało, co uniemożliwi zawiązanie się społeczności. Analiza rynku jest kluczowa!


Dzięki odpowiednio zaplanowanej strategii małymi krokami dojdziemy do celu. Konsekwencja w działaniu jest bardzo ważna, jednak nie możemy się ograniczać – wykorzystujmy też dodatkowe możliwości, które będą się pojawiać na naszej drodze.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.