Komunikacja posprzedażowa
Utrzymanie klienta nie tylko wymaga mniejszego nakładu sił, ale także jest mniej kosztowne niż jego pozyskanie, dlatego warto zwiększyć nacisk na komunikację z obecnym klientem.
Często po dokonaniu zakupu klient pozostawiany jest sam sobie. Firma nie interesuje się tym, w jaki sposób korzysta on z zakupionego produktu ani czy jest zadowolony z przeprowadzonej transakcji. Dlaczego tak się dzieje? Niejednokrotnie wynika to z obawy przed koniecznością wymiany komunikatów, a w rezultacie także przyjmowania krytyki i niewygodnych pytań. A gdyby spojrzeć na to z innej perspektywy?
Aby czerpać korzyści z posprzedażowego kontaktu z klientem, warto przyjąć założenie, że stanowi on cenne źródło informacji po dokonaniu zakupu i w trakcie użytkowania produktu. Ewentualne pytania, wątpliwości czy uwagi pozwalają na wprowadzenie zmian i ustandaryzowanie procesów w celu zaspokojenia oczekiwań przyszłych klientów. Każdy kontakt klienta z firmą należy rozpatrywać zatem w perspektywie możliwych korzyści.
Posprzedażową komunikację z klientem można ukierunkować dwojako: na podjęcie przez niego konkretnych decyzji co do kolejnych zakupów bądź na utrzymanie kontaktu i budowanie pozytywnych relacji. Kluczowe jest jednak utrzymanie równowagi pomiędzy obiema sferami.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.