Klienci z różnych stron świata: Wielka Brytania
Dzięki bliskości geograficznej i setkom tysięcy rodaków mieszkających w Wielkiej Brytanii, brytyjska kultura, obyczaje i etykieta biznesowa wydają się bardzo podobne do naszych. Jednak warto pamiętać, że jest to kraj wielkich kontrastów, dużej różnorodności i międzykulturowości, która często stanowi spore wyzwanie w kontaktach biznesowych.
Według danych Ministerstwa Skarbu Państwa, od wejścia Polski do Unii Europejskiej nasz bilans handlowy z Wielką Brytanią jest dodatni – eksport znacznie przewyższa import. Ciężko przewidzieć, czy Brexit to zmieni, na razie jednak kontakty handlowe pomiędzy oboma krajami są na tyle duże, że warto się dowiedzieć, jak sprawić, aby współpraca z klientem z Wielkiej Brytanii układała się dobrze.
Około 20% z 65 milionów osób zamieszkujących Wielką Brytanię to obcokrajowcy. Oczywiście proporcje te są dużo wyższe w Londynie i innych większych miastach niż na pozostałych obszarach. Ojczyzna Szekspira od lat przyciąga obywateli innych państw. Co stanowi o tak dużej atrakcyjności tego miejsca? Połączenie tradycji, historii, przywiązania do monarchii z innowacyjnością, kosmopolitycznym środowiskiem, szybkim tempem i stylem życia jest zjawiskiem unikatowym na skalę światową. Niezwykle trudno porównywać kulturę Anglii do Szkocji, Walii czy Irlandii. Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie ogólnego zarysu kultury brytyjskiej.
Przykład:
Dawid, menedżer ds. sprzedaży w firmie meblowej
– Praca z Brytyjczykami? Porażka na całej linii! Zawsze mówią, że wszystko jest OK, a potem, jak przychodzi co do czego, okazuje się, że nie tego chcieli, albo produkt nie spełnia ich oczekiwań, albo tysiąc innych powodów! Dlaczego nie powiedzieli mi tego podczas jednego z naszych czterech spotkań? Był jeszcze czas, żeby przygotować dobrą ofertę. Ale jak ja mogłem to zrobić, skoro mi nie powiedzieli wprost, czego chcą?! Nie umiem czytać w ich myślach!
Agata, dyrektor generalny, branża turystyczna
– Pamiętam swojego pierwszego klienta Brytyjczyka. Wiedziałam, że Brytyjczycy to tacy kulturalni i eleganccy ludzie, dlatego starałam się zachować podobnie, dopasować do nich. Musiało to komicznie brzmieć, kiedy zaczęłam nadużywać wyrażeń „Sir”, „Could you please”, „May I please”, „Would you kindly” itd. Chyba przesadziłam z tymi kurtuazjami. Ale dowiedziałam się o tym długo po pierwszym kontrakcie. Musiałam ich nieźle ubawić!
Jakub, menedżer ds. kluczowych klientów w firmie dermofarmaceutycznej
– Pamiętam moje pierwsze faux pas w kontaktach z brytyjskim klientem. To był piątek. Skończyliśmy spotkanie około czternastej. Mój potencjalny klient zasugerował wyjście do pubu. O 14? Picie w pracy? Dobrze, że miałem jeszcze jakieś papiery do przygotowania, odmówiłem. Miałem podejrzenia, że nie traktuje mnie poważnie.
Styl pracy
Brytyjczycy preferują nieformalne środowisko pracy. Traktują swoich kolegów, partnerów biznesowych czy klientów w bardzo egalitarny sposób. Jest to także widoczne w języku, którego używają, odnoszą się do siebie (zwracają się do siebie per ty i po imieniu). Są aktywni, lubią mieć autonomię w kwestii podejmowanych działań. Jako klienci oczekują, że produkty zostaną im przedstawione bez konieczności dopytywania z ich strony o każdy szczegół. Liczą się ostateczne efekty, a nie sposoby dotarcia do nich. Oczekują konkretnych i precyzyjnych informacji. Nie lubią owijania w bawełnę.
Styl komunikacji
Warto być świadomym oczekiwań Brytyjczyków, bo raczej nie uzyskasz od nich otwartej i bezpośredniej informacji zwrotnej. Brak bezpośredniości w komunikacji jest jednym z największych wyzwań dla obcokrajowców. Dla nas może to się okazać szczególnie problematyczne ze względu na nasz naturalnie prostolinijny sposób komunikowania się, a nawet krytykowania czy kwestionowania opinii innych. W naszym gronie rozumiemy cel takiego przekazu, jednak w komunikacji z Brytyjczykami należy uważać, gdyż możemy zostać odebrani jako zbyt krytyczni i aroganccy. Jak zatem zrozumieć Brytyjczyków? Wymaga to wielkiej wprawy i czytania między wierszami.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.