Klienci z różnych stron świata: Turcja
Turcja ma bardzo szybko rozwijającą się gospodarkę, młodą i wykwalifikowaną siłę roboczą oraz niskie podatki, co może oznaczać ciekawe możliwości biznesowe. Kraj położony jest na dwóch kontynentach, większość usytuowana jest w Azji, a niewielka część w Europie. Takie położenie wpływa na połączenie wpływów różnych kultur. Na kulturę Turcji duży wpływ wywiera także religia, co może potęgować różnice między naszymi zachowaniami. Warto zapoznać się z kulturą Turcji, zanim zaczniemy nawiązywać relacje biznesowe.
Kolektywizm
Turcja charakteryzuje się kulturą kolektywistyczną, czyli przykładaniem większej wagi do dobra grupy niż do dobra jednostki. W Turcji powszechne jest okazywanie lojalności rodzinie, przyjaciołom, znajomym. Bycie częścią większej społeczności jest bardzo ważne, a wyświadczanie sobie przysług, wzajemne wspieranie się jest na porządku dziennym. Kolektywizm wpływa na sposób prowadzenia biznesu – przewagi relacyjności nad zadaniowością, komunikacji czy negocjacji. W dalszym ciągu powszechny jest także nepotyzm, wiele biznesów to firmy rodzinne. Sukces w biznesie w wielkim stopniu będzie zależał od umiejętności i skuteczności budowania relacji z tureckimi kontrahentami.
Relacje
Nie spodziewaj się, że pierwsze spotkanie będzie konstruktywne, przynajmniej w naszym rozumieniu tego słowa. Pewnie niewiele czasu zostanie poświęcone rozmowie o interesach, za to sporo na poznanie się nawzajem. Turcy mogą na początku nieufnie podchodzić do obcokrajowców – nie jest dla nas łatwym zadaniem robienie biznesu w Turcji. Zdecydowanie pomoże nawiązanie kontaktów z potencjalnym kontrahentem poprzez wspólną sieć kontaktów. Kiedy już uda nam się umówić na pierwsze spotkanie, niezbędne jest zbudowanie zaufania. Tylko w taki sposób damy sobie szansę na kontynuowanie rozpoczętej relacji. Dobrym sposobem na budowę zaufania jest okazanie szacunku tradycyjnym wartościom tureckim.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.