Klienci z różnych stron świata: Niemcy
Według Głównego Urzędu Statystycznego udział Niemiec w naszym eksporcie wynosi prawie 30%. Polskie produkty są bardzo dobrze postrzegane wśród naszych zachodnich sąsiadów. To otwiera sporo możliwości współpracy. Geograficzna bliskość sprawia, że odczuwamy dużo mniejszą barierę wejścia na ten rynek, a także mniejsze różnice w komunikacji, we wzajemnym zrozumieniu oraz podejściu do biznesu. Owszem, mamy wiele wspólnych cech z naszymi zachodnimi sąsiadami, ale istnieją też pewne różnice, o których warto pamiętać.
Na początek niezbędne jest przypomnienie, iż generalizowanie w odniesieniu do jakiejkolwiek nacji jest bardzo niebezpieczne. Istnieje wiele cech charakteryzujących każdą kulturę, ale nie możesz wrzucić 83 mln obywateli Niemiec do jednego worka i powiedzieć, że wszyscy są tacy sami. Spójrz zatem na informacje zawarte w artykule z pewną rezerwą i pamiętaj, że bez względu na kulturę, z której się wywodzisz lub z którą obcujesz, na pierwszym miejscu zawsze stawiaj indywidualne podejście do każdego klienta.
Przykład:
Marek, handlowiec pracujący dla dużego producenta części samochodowych, eksportującego do Niemiec, Belgii i Holandii:
– Ten potencjalny interes z Niemcami pojawił się niespodziewanie. Jeden z naszych klientów z Belgii nas polecił. Zapowiadał się bardzo duży kontrakt. Nie chcieliśmy niczego popsuć. Wyjazd do Niemiec był bardzo krótki, wróciliśmy trochę zaskoczeni obrotem sprawy i tak naprawdę nie wiedzieliśmy, czego się dalej spodziewać. Spędziliśmy cały dzień, jadąc na spotkanie, które zajęło zaledwie godzinkę. Niemcy wydawali się tacy oschli i nieprzyjaźni. Brak próby nawiązania jakiejkolwiek relacji. Ja to lubię najpierw poznać swoich klientów, pożartować, pogadać o sportowych samochodach… To zawsze działa! Wszyscy je uwielbiają! Samochody to przecież nasza branża! A oni tak od razu do rzeczy. Jasne, zapracowani ludzie, biznes to biznes, ale jakiś taki ludzki odruch to chyba nic złego? No i kwestionowali wszystko, co prezentowaliśmy. Zadawali dużo pytań. Nie wiem, czy to była krytyka, czy zainteresowanie. Znam przecież dobrze nasze produkty, wiem, że są najlepszej jakości, siedzę w tej firmie od 10 lat! A oni sprawiali wrażenie, że im się nie podobało. Sam nie wiem, co o tym sądzić.
Styl komunikacji
Na pytanie, jakich określeń użyłbyś do opisania kultury niemieckiej, wiele osób odpowiedziałoby: punktualni, solidni, rzeczowi, zdyscyplinowani, konkretni, wymagający, prostolinijni. Taki właśnie stereotyp Niemców większość z nas postrzega. I jest w nim dużo prawdy. Kulturę niemiecką charakteryzuje bardzo bezpośredni sposób komunikacji. Większość Niemców od razu przechodzi do rzeczy podczas rozmowy, przedstawiając swoje argumenty, potrzeby, opinie. Z punktu widzenia sprzedaży lub obsługi klienta jest to bardzo praktyczne podejście, gdyż od razu możemy poznać wymagania klienta i dobrać odpowiedni produkt bądź usługę. W rozmowie z Niemcem nie ma wiele miejsca na small talk, nawiązywanie bliskiej osobistej relacji czy poznawanie się. Zaufanie niemieckiego klienta możemy zdobyć dzięki własnej rzeczowości, dobremu przygotowaniu i profesjonalizmowi. Zrazimy go natomiast odwrotnym zachowaniem.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.