Klienci z różnych stron świata: Australia
Odległa Australia jest szóstym największym państwem na świecie, ale jej populacja wynosząca dwadzieścia cztery miliony to zaledwie połowa mieszkańców Kalifornii. Relatywnie mały rynek zbytu oraz izolacja geograficzna sprawiają, że Australijczycy kładą duży nacisk na internacjonalizację biznesu. To z kolei pozwala im zapewnić dobrobyt ekonomiczny oraz stabilną przyszłość. Australia ma nadal wiele do zrobienia w tym obszarze, jest zatem atrakcyjnym rynkiem dla wielu zagranicznych przedsiębiorstw. Mały lokalny rynek, dobrze wykształcone zamożne społeczeństwo, otwarcie na zagraniczny handel to czynniki sprzyjające nawiązaniu nowych relacji biznesowych.
Jak każde państwo, Australia cechuje się unikatową, różną od naszej rodzimej kulturą, z którą warto się zapoznać, zanim nawiążemy kontakt z potencjalnymi kontrahentami. Historycznie duży wpływ na Australię wywarła Wielka Brytania, ale sposób pracy i prowadzenia biznesu bardziej przypomina ten amerykański. Duży wpływ, ze względu na bliskość geograficzną oraz napływy ludności, ma także Azja. Australia jest również jednym z najbardziej wielokulturowych państw na świecie. Około dwadzieścia procent ludzi żyjących w Australii urodziło się za granicą, a czterdzieści procent ma mieszane pochodzenie kulturowe. W Australii używa się około dwustu dwudziestu pięciu języków! Łatwo sobie zatem wyobrazić, jak bogatą ma kulturę. Przyjrzyjmy się jej bliżej, aby już na starcie nie popełnić gafy i nie zrazić do siebie naszych australijskich kolegów.
Australijczyków można opisać w skrócie kilkoma przymiotami bardzo dobrze oddającymi ich zachowanie, sposób życia i najważniejsze wartości, którymi się kierują.
Bezpośrednia komunikacja
Australijczycy to ludzie bezpośredni, konkretni i twardo stąpający po ziemi. Prostota jest cenioną cechą. Z kolei osoby wywyższające lub przechwalające się są traktowane z podejrzliwością. Australijczycy są bardzo skromni, często umniejszają swoje dokonania i sukcesy. Mają oni bardzo zrelaksowany stosunek do życia, mają także tendencję do prokrastynacji, nie lubią martwić się na zapas, marudzić czy tkwić w przeszłości. Zdecydowanie preferują pozytywne nastawienie, patrzenie w przyszłość i działanie.
Australijczycy komunikują się w sposób bezpośredni. Wielokulturowość wymusza taki właśnie styl, aby uniknąć wszelkich nieporozumień czy niedomówień. Lubią fakty i konkrety. Nie warto więc w rozmowie wchodzić w zbyt duże szczegóły, warto natomiast podeprzeć swoją prezentację mocnymi argumentami. Australijczycy wyrażą swoją krytykę czy niezadowolenie w sposób bezpośredni, ale zrobią to na tyle taktownie, żeby nikogo nie urazić. Nie mają na celu urażenia drugiej osoby, ale cenią szczerość i otwartość. Dlatego też umiejętnie dobiorą słowa i wykażą się dużą wrażliwością.
Mimo bezpośredniego stylu komunikacji prezentacje nie powinny wychwalać produktów czy usług, które starasz się sprzedać. Australijczycy uważają się za równych z innymi, więc także produkty i usługi powinny być równorzędne z innymi. Zamiast na superlatywach opisujących twoją ofertę czy pustych frazesach, skup się na konkretnym opisie, cechach i korzyściach.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.