Jak rozmawiać z klientem o pieniądzach?
Pieniądze – wszyscy je uwielbiają, ale mówienie o nich wielu osobom sprawia trudność. Jak rozmawiać o pieniądzach? Kiedy to robić? Czy należy negocjować, a jeśli tak, to jakie strategie przyjąć? Czy w ogóle są potrzebne? Na te oraz inne podobne pytania handlowcy i menedżerowie wciąż szukają odpowiedzi.
Na początek należy zastanowić się, za co tak naprawdę płacą klienci kupujący określony produkt lub usługę. Wielu sprzedawców zadaje swoim klientom pytanie „Co jest dla Pana ważne w kontekście zakupu danego produktu/usługi?”. Gdyby wszyscy klienci za każdym razem zwracali uwagę na te same właściwości oferowanych dóbr, pytanie to nie miałoby sensu i na rynku istniałby np. tylko jeden rodzaj odkurzaczy, pralek czy telewizorów albo jedno biuro podróży oferujące wycieczkę w jedno miejsce. We wszystkich sklepach byłby ten sam towar, ponieważ nikt nie potrzebowałby niczego innego.
Klienci, kupując ten sam produkt, często płacą za zupełnie inne jego właściwości. W ujęciu sprzedażowym cenę można zatem przedstawić jako stosunek pewnego „X” do pieniądza. Tym „X” są określone właściwości produktu/usługi, za które klient zdecyduje się zapłacić. Czasami tym „X” może być ilość towaru, kiedy indziej materiał, z którego został wytworzony, innym razem ogólna opinia o firmie, opinia znajomego albo możliwe oszczędności dzięki wydaniu jak najmniejszej kwoty. Te i wiele innych elementów mogą być i każdego dnia są brane pod uwagę przez klientów w procesie podejmowania decyzji o zakupie.
Zadania sprzedawcy
Z tych rozważań płynie jeden bardzo ważny wniosek – rozmowa o pieniądzach zaczyna się dużo wcześniej niż moment, w którym w rozmowie pada słowo „cena” lub „zapłata”. Rozmowa o pieniądzach w zasadzie zaczyna się od pierwszej chwili kontaktu sprzedawcy z klientem. Jest rzeczą niemal pewną, że jeśli klient przychodzi do sprzedawcy lub decyduje się z nim spotkać, to podejmuje te działania z jakiegoś konkretnego powodu. Pierwsze zadanie sprzedawcy to poznać ten powód, np. zepsuła mu się pralka i musi kupić nową. Drugie zadanie dobrego sprzedawcy to poznać założenia i wyobrażenia, jakie klient chce zrealizować przez dany zakup. Kupując jakikolwiek produkt lub usługę, klient realizuje bowiem swoje wyobrażenia, np. o pralce, która jest bezawaryjna, z której nie cieknie woda w czasie prania, a jej bęben nie rdzewieje po 5 latach użytkowania. I trzecie, najważniejsze zadanie – dowiedzieć się, co sprawia, że klient ma akurat takie wyobrażenia na temat produktu/usługi, które chce nabyć.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.