Budowanie przewagi konkurencyjnej w e-commerce

Konkurencja cenowa, mimo że najprostsza do zastosowania, jest jedną z najgorszych możliwych strategii mających na celu zwiększenie udziałów w rynku czy podniesienie zysków firmy. Może przyczynić się do okresowego pobudzenia sprzedaży, ale nie nadaje się na długookresową strategię działania, ponieważ nie chroni skutecznie przed konkurencją i w praktyce generuje więcej strat niż korzyści.

SS_30_57.jpg

Budowanie potencjału konkurencyjnego firmy tylko w oparciu o politykę cenową jest strategią, która nie ma przyszłości. Po pierwsze znacząco ogranicza zysk, jaki może osiągnąć firma, po drugie nie jest to strategia trwała, gdyż na rynku zawsze znajdą się firmy, które będą oferowały swoje produkty taniej. Presja cenowa jest obecnie problemem, który dotyka wiele przedsiębiorstw i zmusza je do poszukiwania nowych rozwiązań w obszarze e-handlu.

Sektor e-commerce niemal od początku swojego istnienia rozwijał się w oparciu o paradygmat konkurencji cenowej, zakładającej, że oferowane e-klientom produkty powinny być o kilka procent tańsze od ich odpowiedników dostępnych na tradycyjnym rynku. Takie myślenie było częściowo usprawiedliwione – wynikało z możliwości ograniczenia części kosztów, które były nieuniknione w modelu sprzedaży poza siecią, a które w przypadku e-handlu po prostu nie istniały. Do kosztów tych należały m.in. utrzymanie stacjonarnego sklepu, zatrudnienie personelu, dostawa towarów do sklepów i marże narzucane przez pośredników. Hiperkonkurencja występująca w sieci, wynikająca z tego, że klienci mogą zamawiać towary u różnych dostawców niezależnie od ich lokalizacji, zmusza jednak do poszukiwania innych, bardziej trwałych źródeł przewagi konkurencyjnej.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.