Jak zaprojektować nowy system płacowy i premiowy w dziale sprzedaży?

  • Na co zwrócić szczególną uwagę przy projektowaniu polityki wynagradzania w dziale sprzedaży?
  • Jak właściwie określić mierniki efektywności sprzedawców?
  • Jakie kryteria wziąć pod uwagę przy projektowaniu „krzywej premiowej”?
SS_39_92.jpg

Pytanie dyrektora sprzedaży:

Chciałbym zmienić funkcjonujący w moim dziale sprzedaży system płacowy i premiowy. Na co powinienem szczególnie zwrócić uwagę na etapie projektowania tego systemu i jak zaplanować ten proces? Jak uniknąć błędów?

Proces projektowania systemu wynagrodzenia w dziale sprzedaży można podzielić na pięć etapów.

Etap pierwszy: projektowanie całkowitego wynagrodzenia handlowców

Całkowite wynagrodzenie docelowe oznacza sumę wynagrodzenia stałego i zmiennego, które pracownik otrzymuje za realizację celów sprzedaży na poziomie 100%.

Punktem startowym jest określenie profilu stanowiska handlowego (np.: łowca vs farmer, zakres obowiązków, poziom wiedzy i doświadczenia) i prawidłowe zdefiniowanie rynku, na którym działa (tj.: branża, rodzaj sprzedaży, kompleksowość oferty itd.). Mając tak zdefiniowany profil, należy dokonać porównania do stanowisk referencyjnych (podobnych) na podstawie raportów płacowych. Niemało firm i przedstawicieli handlowych popełnia w tym miejscu błąd, porównując wynagrodzenia do średniej dla całego rynku, nie uwzględniając specyfiki własnej roli i firmy. Prowadzi to do wyciągania błędnych wniosków.

Następnym krokiem jest określenie polityki wynagradzania – czy firma chce płacić na poziomie mediany, czy może wyżej lub niżej? Określenie tej polityki powinno uwzględniać całość pakietu korzyści, które pracownik otrzymuje od firmy, czyli również dodatki i benefity pozapłacowe (telefon, samochód, ubezpieczenie medyczne itd.), kulturę pracy w firmie czy możliwości rozwoju i awansu.

Ostatnim elementem tego etapu powinno być zaplanowanie różnic w poziomie wynagrodzeń w ramach firmy i ustalenie widełek płacowych per stanowisko, czyli określenie, jak wysokie różnice w płacach są akceptowalne.

Etap drugi: projektowanie miksu płacowego

Miks płacowy określa proporcję między częścią stałą, czyli wynagrodzeniem podstawowym, a częścią zmienną całkowitego wynagrodzenia (np. 80:20 lub 70:30). Zależy on od kilku czynników, przede wszystkim kolejności modelu działania firmy i otoczenia rynkowego. Jeżeli firma funkcjonuje na rynku mocno konkurencyjnym i transakcyjnym, gdzie marka produktu lub usługi ma relatywnie niski wpływ na decyzję zakupową klienta, wtedy zazwyczaj skuteczność sprzedaży zależy w dużym stopniu od samego procesu oraz działań i umiejętności przedstawiciela handlowego. Przykładem mogą być usługi transportowe. W takiej sytuacji udział części zmiennej powinien być wysoki, nawet 40-50% i więcej. Mamy też przypadek przedstawiciela handlowego dużego koncernu w branży FMCG, w której na wynik sprzedaży często większy wpływ od działań handlowców mają siła marki, skuteczność kampanii reklamowych czy odpowiednia polityka promocyjna firmy. Wtedy udział części zmiennej w wynagrodzeniu będzie istotnie niższy, np. 20 lub 30%.

Drugim istotnym czynnikiem będzie rola sprzedażowa. W przypadku łowcy, który odpowiada głównie za pozyskiwanie nowych klientów, udział wynagrodzenia zmiennego będzie wyższy niż w przypadku farmera, który obsługuje jedynie istniejących klientów.

Trzecim ważnym elementem są zakres obowiązków i sposób działania handlowca. Jeśli na przykład handlowiec zajmuje się wyłącznie sprzedażą i pracuje samodzielnie, jego część zmienna będzie wyższa niż w przypadku przedstawiciela handlowego, w którego zakres obowiązków wchodzi również obsługa posprzedażowa, a sprzedaż jest dodatkowo efektem pracy zespołowej, a nie wyłącznie skutkiem wysiłku jednej osoby.

Należy przy tym pamiętać, że udział części zmiennej w całkowitym wynagrodzeniu wpływa również na profil i oczekiwania ludzi, jakich firma będzie do siebie przyciągać. Niska część zmienna płacy będzie przyciągać do firmy osoby, dla których motywatorem są rozwój kariery i awans. Takie osoby są nastawione na cele i pracę długofalową, są też bardziej lojalne wobec firmy, ale będą częściej oczekiwać awansu jako dowodu uznania. Wysoka część zmienna z kolei będzie atrakcyjna dla handlowców, których do pracy motywuje głównie wynagrodzenie. Tacy pracownicy częściej odejdą do konkurencji, jeśli otrzymają wyższe wynagrodzenie. W takiej sytuacji najlepsi handlowcy będą również oczekiwać zdecydowanie lepszych zarobków niż handlowcy przeciętni i słabi.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.