Ekspert radzi Jak kontrolować sprzedawcę w terenie?

Pytanie: Zarządzam niedużym zespołem sprzedawców pracujących w terenie. Staram się regularnie, raz na miesiąc, spędzić z każdym z nich dzień w terenie. Czasem robię też niezapowiedziane wizyty. Mam wrażenie, że sprzedawcy nadmiernie się wówczas stresują i pracują gorzej niż wtedy, gdy nie ma mnie w pobliżu, a ja nie dowiaduję się prawdy o ich pracy. Jak kontrolować sprzedawcę w terenie, aby dzień kontroli był tak samo efektywny jak inne?

Opinia eksperta

Gdy jedziemy ze sprzedawcą w teren, aby obserwować, jak pracuje z klientem, nie możemy zachowywać się jak zgorzkniały nauczyciel lub przedstawiciel świętej inkwizycji. Niestety, czasem zachowanie szefa powoduje, że w działania sprzedawcy wkrada się sztuczność i to, co obserwuje szef, nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Często menedżer wkracza do czegoś w rodzaju „wsi potiomkinowskiej”, czyli specjalnie przygotowanej na jego powitanie scenerii, wypełnionej „zwykłym życiem sprzedawcy”. Tymczasem znajomy klient został już uprzedzony o tym, że wizyta powinna wypaść dobrze (oczywiście, nie obędzie się bez korzyści dla tego klienta), sprzedawca jest wyjątkowo elegancko ubrany i ma idealnie wysprzątany samochód. Czy to oznacza, że wizytacje w terenie powinny być zupełnym zaskoczeniem dla sprzedawcy? Niekoniecznie, bo to także może wprowadzić niepotrzebny stres i znów nie dowiemy się, jak faktycznie pracuje nasz pracownik. Zamiast myśleć: „Jak to sprzedać?”, sprzedawca zastanawia się wówczas: „Jak się zachować, aby szef sprzedaży nie wytknął mi żadnego błędu? Jak robić wszystko zgodnie z procedurami?”.

Jedno jest pewne: sprzedawca powinien wiedzieć, że celem wspólnie spędzonego z szefem dnia w terenie jest wsparcie go w osiąganiu lepszych wyników, a nie wyrzucenie na drugi dzień z pracy za najdrobniejsze niedociągnięcie.

Jak poznać prawdę, kontrolując sprzedawcę w miejscu pracy?

Jeśli dopuścisz do eskalacji strachu sprzedawcy, taka wizyta pójdzie na marne. Może odkryjesz jakieś niedociągnięcia, ale prawdy i tak nie poznasz. A przede wszystkim nie zdobędziesz informacji, które pozwolą wspólnie ze sprzedawcą udoskonalić jego pracę. Pamiętaj: to bardzo prawdopodobne, że problemy zauważone podczas takiej wizyty nie występują w codziennej pracy danego sprzedawcy, np. wbrew obserwacjom sprzedawca wyraża się jasno i zwięźle, ubiera się lepiej, ma spokojny głos, nie trzęsą mu się ręce i jest bardziej serdeczny w kontaktach z klientami.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 55% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.