Pewności siebie można się nauczyć!
Niektóre cechy charakteru i umiejętności są uniwersalne dla każdego biznesu i każdej branży. Jedną z nich jest pewność siebie, bo chyba nie ma nikogo, kto by zaprzeczył, że efektywny lider, sprzedawca czy trener powinien być pewny siebie. Nikt z nas jednak z pewnością siebie się nie rodzi, a dopiero ją wykształca. Jak to zrobić?
W gruncie rzeczy chyba każdy z nas na swój sposób czuje i wie, czym jest pewność siebie, a jednocześnie stworzenie jej definicji nie jest już takie proste. Filozofowie zwracali uwagę na to, że jest to obserwacja i refleksja nad samym sobą, lub sumą doświadczeń, czy też granicą pewnej swobody. Z punktu psychologicznego to poczucie własnej wartości, akceptacji i wiary w swoje kompetencje. Zestaw takich cech niewątpliwie będzie może nawet niezbędny w biznesie, gdzie potrzebujemy odpowiedniego nastawienia, wyglądu i działań, aby osiągnąć szeroko rozumiany sukces. I właśnie w tych trzech obszarach znajdziemy za chwilę ćwiczenia, wyniki badań i inspiracje, aby budować i wzmacniać pewność siebie.
Brak pewności siebie dotyczył zapewne każdego z nas, kiedy zaczynaliśmy całkiem nową pracę. Nie znamy jeszcze dobrze współpracowników i środowiska pracy, niektóre pytania o produkty wydają się nam wyrwane z księgozbioru fizyki kwantowej, nie do końca radzimy sobie też być może ze wszystkimi procedurami. Jak w takich warunkach mamy wyglądać na pewnych siebie idąc na spotkanie z ludźmi, których nie znamy? Wszystkie te uwarunkowania sprawiają, że odczuwamy stres, a nasz organizm chce walczyć, lub częściej uciekać, więc dosłownie kuli się w sobie. Wizualnie stajemy się mniejsi i cichsi, aby nikt ani nic nas nie zobaczyło. Z drugiej strony zbyt duże epatowanie pewnością siebie również nie jest kluczem do sukcesu, bo jesteśmy wtedy odbierani jako osoby zuchwałe, żeby nie napisać zadzierające nosa, a z takimi osobami mało kto lubi współpracować. Trzeba znaleźć złoty środek i być może poniższa klasyfikacja działań właśnie w tym nam pomoże. Zacznijmy od czegoś, co wygląda na sprawę oczywistą, a jednocześnie jest fundamentem budowania pewności siebie.
1. Wiedza i przygotowanie
Wchodząc do jakiejkolwiek firmy powinniśmy korzystać z każdego źródła wiedzy, jakie może przygotować nas do pracy pod kątem merytorycznym. Wciąż zauważam, jak wielu handlowców nie wykorzystuje know-how firmy, która prosperuje na rynku 10, 15, a czasem nawet 30 lat! Przez jedną dekadę pojawiały się i przeobrażały dziesiątki produktów i usług, miał miejsce krach na rynkach inwestycyjnych, w szeregach firmy mniej lub bardziej rotacyjnie pracowały setki, jeśli nie tysiące osób, które obsłużyły kolejne tysiące klientów. Bardzo rzadko doceniamy siłę wiedzy, informacji i pomysłów, jakie są ukryte pod szyldem firmy. Co zrobiłbym dzisiaj, gdybym zaczynał pracę od nowa?
- Czytał i zgłębiał wszystkie materiały szkoleniowe, jakie gwarantuje firma (łącznie z podawanymi źródłami). Czasem spotykam się z głosami, że nie mamy na to czasu w trakcie dnia pracy, a czasu prywatnego nie chcemy na to poświęcać. Warto się zastanowić, w czyim interesie jest nabycie wiedzy?
- Rozmawiał i obserwował pracę najbardziej doświadczonych pracowników, zwłaszcza tych odnoszących sukcesy w firmie. Byłem ewenementem u dużego ubezpieczyciela, kiedy poprosiłem o kontakt do 10 czołowych agentów, aby porozmawiać z nimi i przyjąć rady. Takie osoby nas nie pogryzą, a wręcz poczują się docenione, że chcemy sięgnąć do ich wiedzy, oraz doświadczeń. Spróbowaliście kiedyś dotrzeć do nich?
- Czytał prasę i literaturę branżową, uczestniczył w webinarach, konferencjach, czytał polecane książki. Dzisiaj mamy tak łatwy i szeroki dostęp do wiedzy, że to wstyd nie pić z tego źródła. Kiedy ostatni raz czytałeś, słuchałeś, oglądałeś coś dodatkowo?
Aby być pewnym siebie, należy zatem dążyć do znalezienia się na pozycji eksperta merytorycznego. I tu trzeba uważać na jedną bardzo ważną rzecz. Efekt Duninga-Krugera ostrzega nas przed tym, co się może stać, kiedy nabędziemy „trochę” wiedzy. Otóż często młodzi handlowcy (choć nie tylko oni) odnosząc pierwsze sukcesy i widząc, że mają nieco więcej wiedzy branżowej niż wcześniej, zaczynają czuć się... zbyt pewnie. Są w stanie pouczać innych, wypowiadać się na wiele tematów, a co gorsza mogą przestać się uczyć, bo stwierdzają, że już praktycznie wszystko wiedzą.
W jaki sposób przełamać ten efekt? Pokornie poszerzać nadal swoją wiedzę. W pewnym momencie zauważymy, ile jeszcze nie wiemy i być może poczujemy się mniej pewnie w danym zakresie, ale będzie to chwilowe, bo merytoryka to podstawa rozwoju. Kiedy jesteśmy na bieżąco z ofertami, cenami, wydarzeniami rynkowymi będziemy po prostu bardzo dobrze przygotowani, aby komuś coś doradzić i pomóc wybrać najkorzystniejsze rozwiązanie.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.