Kim jesteś w prospectingu - orłem, dzięciołem czy kogutem?

Aby odnieść sukces we współczesnym świecie sprzedaży, nie wystarczy sprzedawać, trzeba sprzedawać mądrze. Zapewne pomyślałeś: dlaczego mądrze, a nie skutecznie? Odpowiedź jest prosta – skuteczności nie da się skalować. Jeśli chcesz się szybko rozwijać, musisz z roku na rok sprzedawać coraz więcej. Aby więcej sprzedawać, potrzebujesz coraz więcej potencjalnych klientów, których będziesz zamieniał w płacących klientów. I tu dotykamy sedna problemu.

AS_30_10.jpg

Aby sprzedawać z sukcesem, handlowcy muszą pracować zgodnie z regułą 3 × W, tj. oferować Właściwe rzeczy Właściwym osobom we Właściwy sposób. Prosta definicja, ale trudna do wdrożenia.


SPRZEDAŻ zgodnie z regułą 3 × W

Sprzedaż zgodnie z regułą 3 × W to oferowanie

Właściwych rzeczy,

Właściwym osobom we

Właściwy sposób.


Według badań Hubspot ponad 40% handlowców uważa, że prospecting, czyli poszukiwanie właściwych potencjalnych klientów, to najtrudniejszy etap w procesie sprzedaży (Rys. 1).

Dlaczego tak się dzieje? W czasie mojej ponad 25-letniej kariery w sprzedaży miałem możliwość zarządzać wieloma wspaniałymi handlowcami i na tej podstawie mogę powiedzieć, że sprzedawcy nie lubią prospectingu, bo nie zostali przez swoich menedżerów nauczeni, jak się go właściwie realizuje.

Trawestując prawo inżyniera Mamonia z filmu „Rejs” „Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem”, można powiedzieć, że handlowcy nie lubią prospectingu, ponieważ go nie znają.


Prawo inż. Mamonia w prospectingu

Nie lubimy prospectingu, bo go nie znamy!


Dlaczego handlowcy nie lubią prospectingu?

Zacznijmy od definicji prospectingu. Prospecting B2B to proaktywne działania, mające na celu znalezienie firm, które mogą być zainteresowane naszą ofertą oraz umówienie z nimi pierwszego spotkania.

Jak wynika z tej definicji, do prospectingu nie są wymagane wrodzone zdolności czy talent, lecz zestaw definiowalnych umiejętności (proaktywne działania), których można się nauczyć. Prostota tej definicji sprawia, że wszyscy, zarówno menedżerowie, jak i handlowcy, podchodzą do tego zadania bez przygotowania. Handlowcy w ramach szkolenia z prospectingu najczęściej dostają „książkę telefoniczną” z instrukcją: dzwoń, dzwoń, aż się dodzwonisz i sprzedasz! Dlatego prospecting kojarzy im się z tradycyjnym dzwonieniem w „ciemno” i to nie do firm, ale pod kolejne, niewiele im mówiące numery. Zabierają się do tego nieprzygotowani i raz po raz słyszą NIE! Nie jestem zainteresowana/y. Rodzi się zniechęcenie, które szybko przekształca się w przekonanie, że prospecting jest coraz trudniejszy.

W dalszej części tego artykułu pokażę ci, że wcale tak nie musi być. Prospecting jest trudny, gdy zabierasz się do niego jak kogut. Tak, kogut! Kogut prospectingu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.