Jak podejście handlowca wpływa na podejście klienta

– Ile to jeszcze potrwa? I po co ja się na to zgodziłam? – zastanawia się Monika, słuchając monotonnego głosu sprzedawcy. Próbuje sobie przypomnieć, jak się znalazła na tej rozmowie. No tak: ta hostessa przed sklepem była taka ujmująca... Pojawiła się znikąd z tym swoim uśmiechem, energią, zapałem i zaproszeniem na kawę. – Na kawę? – zdziwiła się Monika, przerywając na chwilę swój spacer po wielkiej galerii handlowej. Zerknęła na zegarek – tak, to już południe, jej pora na dawkę kofeiny. I mimo że zazwyczaj w takich sytuacjach odmawia, bo nie lubi być do niczego namawiana, tym razem niemal automatycznie odpowiedziała: – Tak, chętnie posłucham waszej oferty... Co się wydarzyło? Dlaczego tak odpowiedziała? Monika analizuje tę sytuację, patrząc na ulotkę, którą przewraca przed nią sprzedawca, jakże inny pod względem charakteru od osoby, która ją tu zaprosiła...

AS_30_70.jpg

Interakcja to proces wzajemnego wpływu – osoby, które wchodzą ze sobą w kontakt, zaczynają na siebie oddziaływać, reagować, współtworząc dalszy przebieg relacji. Ten dynamiczny, podlegający ciągłej zmienności proces zakłada, że określone reakcje osoby, z którą się komunikujemy, pochodzą od naszych reakcji i są przez nie kształtowane. Zmiana zachowania jednej osoby powoduje zmianę w zachowaniu drugiej – uzyskane sprzężenie zwrotne napędza nowy kierunek we wzajemnej relacji, redefiniując rezultaty, zmieniając konsekwencje, doprowadzając do nowych rozstrzygnięć.

Przenosząc powyższe na grunt biznesowy:

Jeśli handlowiec dąży do konkretnej reakcji klienta, to mógłby zmieniać własne zachowania tak długo, aż otrzyma rezultat, do którego zmierza. Jeśli uzyskuje reakcje odmowy, mógłby zacząć zmieniać swoje zachowanie do momentu, aż otrzyma reakcję zgody.

W tym ujęciu każda reakcja klienta będzie więc informacją zwrotną, która wyznacza kolejne zachowanie handlowca.

Oczywiście w rozmowie z klientem nikt nie ma miliona prób, nie można na chybił trafił celować ze swoimi zachowaniami, sprawdzając bez końca, które z nich przyniesie pożądany rezultat. Dysponujemy ograniczonym czasem, a co więcej ograniczoną cierpliwością klienta – mógłby się on zirytować zmienną postawą handlowca. Kolejna kwestia jest związana z zaufaniem. Ktoś, kto co pół minuty zmienia swoje zachowanie, jawi się nam jako mało stabilny i nieprzewidywalny. Od takich ludzi nie chcemy nic kupować. Istotą sprawy jest więc uzyskanie określonej reakcji klienta w optymalnym czasie – tak aby nie stracić jego początkowej uwagi.

Wyjdź od klienta!

I tu dochodzimy do bardzo ważnej kwestii, którą praktycy sprzedaży czują podskórnie po latach przeprowadzonych spotkań handlowych:

Punktem wyjścia, na którym budujemy początkowe zachowania, musi być zawsze klient. Koncentracja na sobie, swoim produkcie lub tym, co chcemy powiedzieć na początkowym etapie rozmowy, jest błędem, który kosztuje utratę uwagi klienta, a to jest reakcja niepożądana. Wie o tym każdy, kto próbował sprzedawać jakiś produkt osobie nieobecnej myślami, „bujającej w obłokach”, skoncentrowanej na swoich sprawach.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.