Proces zakupowy oczami klienta B2B: Natalia Bogdan - Jobhouse
„Proces zakupowy oczami klienta B2B” to cykl „Asa Sprzedaży”, w którym przepytujemy osoby odpowiedzialne za zakupy produktów, rozwiązań oraz usług z małych i dużych firm, jak w ich organizacji wygląda proces zakupowy, jakie kryteria biorą pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych oraz czego oczekują od handlowców, którzy odpowiadają za proces po stronie dostawcy.
Jak wygląda proces zakupowy w Pani firmie?
Proces zakupowy w naszej firmie nie zawsze wygląda tak samo. W zależności od tego, czego dotyczy zamówienie, potrzeba może wychodzić bezpośrednio ode mnie lub od członków zespołu, którzy przychodzą z informacją, co byłoby dla nich przydatne. Za nieduże zakupy całościowo odpowiadają kierownicy poszczególnych oddziałów – wówczas ja osobiście nie ingeruję w proces zakupowy. Większe koszty wymagają mojej akceptacji. Zakup zawsze poprzedzamy odpowiednim researchem. Zazwyczaj to zadanie zlecam osobie z zespołu, która następnie przedstawia mi wybrane oferty. Na tym etapie ważne są dla mnie także moje kontakty – oferty z rynku porównuję z tymi, które zdobywam za ich pośrednictwem. Ostateczny wybór zazwyczaj konsultuję jeszcze z kierownikiem konkretnego oddziału. W ten sposób staramy się podejmować świadome decyzje, które pozwalają na wybór najlepszej oferty. Proces zakupowy nie zależy więc tylko ode mnie, ale przy największych wydatkach to moja decyzja jest kluczowa i wiążąca. Staram się jednak angażować również swój zespół i być otwarta na ich sugestie, a także potrzeby, szczególnie w przypadku zakupów, które są związane bezpośrednio z ich pracą.
Jakimi kryteriami kieruje się Pani przy wyborze dostawców?
Najważniejsze są dla mnie: cena, jakość i obsługa klienta. Cena i jakość – mówią same za siebie, ale najczęściej patrzę na nie całościowo. Jestem zwolenniczką optymalnych wyborów – staram się nie przepłacać tam, gdzie nie jest to konieczne, ale jeśli mam wybrać najniższą cenę lub wyższy jakościowo produkt, który dłużej nam posłuży lub jest bardziej użyteczny – to zdecydowanie postawię na niego. Zwracam uwagę na responsywność i zaangażowanie dostawcy. Ważny jest dla mnie bieżący kontakt telefoniczny czy szybkie odpowiedzi na wiadomości. Jeśli dostawca przyjeżdża do mnie, ułatwia mi wszelkie formalności, a jednocześnie oferuje atrakcyjną cenę i potrafi mnie przekonać do swojego rozwiązania, to nie szukam innego.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.