Tarcza dla menedżera sprzedaży?
- Które rozwiązania zaproponowane w tzw. tarczy antykryzysowej są szczególnie korzystne dla menedżerów sprzedaży?
- Komu przysługuje prawo do świadczenia postojowego?
- Kto może się ubiegać o mikropożyczkę?
Związany z rosnącą liczbą zakażeń wirusem SARS-CoV-2 stan epidemii został wprowadzony w Polsce rozporządzeniem Ministra Zdrowia w dniu 20 marca 2020 r. Skutki epidemii widoczne są zarówno w życiu społecznym, jak i gospodarczym. Na pewien czas zmieniło się podejście do sposobu prowadzenia działalności gospodarczej. Skupiono się na podejmowaniu działań mających na celu zatrzymanie negatywnych efektów przestoju w gospodarce i zapewnieniu sprawnego funkcjonowania firm.
Niebagatelną rolę w tym procesie odgrywają menedżerowie sprzedaży. Są odpowiedzialni za przygotowywanie strategii sprzedażowych, analizę rynku oraz organizację sprzedaży produktów przedsiębiorstwa. Od ich działań i kompetencji zależą zyski i pozycja rynkowa przedsiębiorstwa.
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie niektórych zaproponowanych przez ustawodawcę rozwiązań, mających wpływ na sytuację menedżerów sprzedaży i regulujących ich pozycję: świadczeń postojowych, dofinansowania części kosztów działalności gospodarczej, mikropożyczki i możliwość pracy zdalnej. Dotyczą one zarówno menedżerów działających na podstawie kontraktu B2B, jak i zatrudnionych na umowę o pracę.
Istota tarczy antykryzysowej
„Tarcza antykryzysowa” – tak powszechnie określa się ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Weszła w życie dnia 3 marca 2020 r. i od tego czasu była wielokrotnie zmieniana przez ustawodawcę.
Jej celem jest m.in. określenie zasad i trybu zapobiegania oraz zwalczania zakażenia wirusem SARS-CoV-2, podejmowania działań przeciwepidemicznych, zapobiegawczych, w tym zadań administracji publicznej w tym zakresie. Istotną część regulacji tarczy antykryzysowej stanowią te mające na celu wsparcie gospodarki w czasach kryzysu, w tym nowe świadczenia i formy pomocy pieniężnej.
B2B a tarcza antykryzysowa
Menedżerowie sprzedaży często prowadzą własne działalności gospodarcze. Są wówczas przedsiębiorcami i współpracują z firmami na zasadach B2B. W ramach takiej umowy menedżerowie świadczą swoje usługi na rzecz innych przedsiębiorstw.
Najczęściej nie zatrudniają oni wówczas pracowników. Nie są w stanie więc skorzystać z tych rozwiązań, które mają na celu przede wszystkim ratowanie miejsc pracy – jak dopłaty do wynagrodzeń, możliwość sfinansowania przestoju ekonomicznego pracowników czy obniżonego wymiaru czasu pracy, a przede wszystkim subwencje z PFR (Polskiego Funduszu Rozwoju).
Nie znaczy to, że w określonych sytuacjach część rozwiązań zawartych w tarczy antykryzysowej nie jest skierowanych właśnie do nich.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.