(Nie)legalny konkurs
Konkursy i loterie są często stosowaną formą promocji, ponieważ pobudzają aktywność potencjalnych klientów, zachęcają do zakupu danego produktu, budzą sympatię wobec marki, a tym samym budują jej pozytywny wizerunek. Nieudany konkurs czy loteria, budzące spory lub przeprowadzone bez spełnienia przewidzianych prawem wymogów, mogą jednak doprowadzić do skutków całkowicie odwrotnych i pogrążyć daną markę w oczach klientów.
Takie błędy, oprócz negatywnego wpływu na wizerunek, prowadzą także do znacznych strat finansowych. Aby uchronić się przed tego rodzaju nieprzyjemnościami, przed organizacją danego konkursu czy loterii należy dokładnie przemyśleć sposób organizacji, zasady oraz cele, do jakich mają one doprowadzić. Następnie trzeba szczegółowo zapoznać się z dość rygorystycznym prawem obowiązującym w Polsce w zakresie organizacji wszelkiego rodzaju loterii i konkursów oraz zadbać o dochowanie formalności.
Wskutek tzw. afery hazardowej, która wybuchła w Polsce w 2009 roku, bardzo pośpiesznie i być może w sposób nie do końca przemyślany uchwalono ustawę o grach hazardowych. Ustawa ta ma kluczowe znaczenie dla organizacji loterii i konkursów. Definicje w niej zawarte oraz niektóre postanowienia budzą jednak wątpliwości wśród specjalistów oraz rodzą spory pomiędzy organami administracji a organizatorami gier hazardowych. Mimo iż z pozoru wydawać by się mogło, że loteria i konkurs to pojęcia bardzo podobne, w świetle regulacji ustawy o grach hazardowych ich prawidłowe rozróżnienie jest bardzo istotne dla organizacji tego rodzaju przedsięwzięć.
Zasady organizacji loterii
Wspomniana ustawa wprowadza definicję loterii oraz wyróżnia jej rodzaje. Zgodnie z jej art. 2, grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Do gier losowych zalicza się między innymi: loterie fantowe, w których uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe, oraz loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot je organizujący oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe. Innym rodzajem są loterie audiotekstowe, w których uczestniczy się przez odpłatne połączenie telefoniczne lub wysłanie krótkiej wiadomości SMS z użyciem publicznej sieci komunikacyjnej. Co do zasady, na urządzenie loterii wymagane jest uzyskanie zezwolenia od odpowiednich organów celnych, a zatem trzeba spełnić wiele wymogów formalnych, odprowadzić podatki i uiścić opłaty. Dlatego też bardzo ważne jest, aby prawidłowo odróżnić loterię od konkursu, którego organizacja nie wymaga spełnienia takich wymogów.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.