Kto zapłaci za przesyłkę?
Jakie koszty ponoszą sprzedawcy w przypadku odstąpienia konsumenta od umowy zawartej na odległość?
Dnia 25 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r., poz. 827), która wprowadziła wiele istotnych dla sprzedawców internetowych zmian, m.in. w zakresie odstąpieniaprzezkonsumentaodumowy zawartej na odległość.
Zwrot płatności
Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy, sprzedający ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od daty otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić mu wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Z normy tej wynika obowiązek ogólny zwrotu wszystkich dokonanych przez kupującego płatności, od którego jednak – jak wykazano poniżej – prawo przewiduje pewne wyjątki.
Sprzedający dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, z jakiego skorzystał konsument, chyba że ten wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami (art. 32 ust. 2 ustawy). Jeśli więc konsument zapłacił za towar i jego dostawę gotówką, w takiej formie powinien nastąpić zwrot. W przypadku, gdy kupujący dokonał przelewu na rachunek bankowy sprzedawcy, ten powinien dokonać przelewu na rachunek bankowy kupującego. To, w jaki sposób konsument może dokonać płatności za produkt, powinno wynikać z informacji udostępnionych na stronie internetowej sklepu, w szczególności zaś z regulaminu sprzedaży.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.