Kontrola trzeźwości pracowników - istotna zmiana pracy
- Jak wprowadzić w zakładzie pracy kontrolę trzeźwości pracowników zgodnie z nowelizacją Kodeksu pracy?
- Z jaką częstotliwością można prowadzić taką kontrolę?
- Jakiej dokumentacji wymaga prowadzenie kontroli trzeźwości pracowników?
Dokonana w tym roku nowelizacja Kodeksu pracy wprowadziła możliwość kontrolowania pracowników na obecność alkoholu oraz środków odurzających. Pracodawca ma taką możliwość, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób, a także ochrony mienia.
Istotne jest, że w poprzednio obowiązującym stanie prawnym tego typu działanie względem pracowników było niemożliwe. W przypadku, gdy pracodawca podejrzewał, a nawet był przekonany, że jego pracownik znajduje się pod wpływem alkoholu nie był uprawniony do samodzielnej weryfikacji tej okoliczności. Pozostawało to przede wszystkim niezgodne z przepisami o ochronie danych osobowych. Ponadto takie działanie mogło zostać uznane za naruszenie dóbr osobistych pracownika. Powodowało to, że sprawdzenie poziomu alkoholu we krwi pracowników było możliwe jedynie z pomocą policji.
Procedura ustanawiająca zasady kontroli trzeźwości
Znaczne ułatwienie w tym zakresie wprowadziła wspomniana nowelizacja Kodeksu pracy. Na jej podstawie pracodawcy mają możliwość wprowadzenia procedury ustanawiającej zasady kontroli trzeźwości pracowników. Istotne jest to, że omawiane uprawnienie jest fakultatywne. Tym samym to wyłącznie od pracodawców zależy, czy zdecydują się wprowadzić w swoim zakładzie pracy przedmiotową procedurę. Pracodawca może stwierdzić, że w jego zakładzie pracy nie ma takiej konieczności (np. z uwagi na wielkość przedsiębiorstwa, niską liczbę zatrudnionych pracowników czy rodzaj wykonywanej pracy). Przy czym ważne jest, że jeżeli kadra zarządzająca dojdzie do takiego wniosku i zaniecha wprowadzenia omawianej regulacji, w takich okolicznościach niezgodne z prawem będzie jakiekolwiek działanie prowadzące do samodzielnej weryfikacji poziomu alkoholu we krwi pracownika i to nawet w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że ten jest nietrzeźwy. W takim stanie faktycznym pracodawca może jedynie zażądać badania stanu pracownika przez policję.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.