Wspomnienia sprzedawcy: Błędy, przez które nieoczekiwanie tracimy klientów

Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Dawida – doradcy pośrednictwa finansowego. Opisując case study z różnych etapów jego kariery, pokazujemy techniki i patenty, które pomogły mu odnieść sukces w sprzedaży. Część 8: Jakich błędów unikać na różnych etapach sprzedaży, aby nie stracić klienta?

AS_26_72.jpg

Opis sytuacji

Ten dzień nie układał się najlepiej od samego początku. Dawid zaspał i spóźnił się na pierwsze spotkanie z klientem. Pech chciał, że trafił na osobę, która bardzo zwraca uwagę na punktualność i całe spotkanie odbyło się w napiętej i dość nieprzyjemnej atmosferze.

Chcąc zapomnieć o porannej wpadce, Dawid zaczął telefonować do klientów. Po czterech pierwszych odmowach odechciało mu się walki o kolejne spotkania, więc zabrał się do nadrabiania zaległej pracy papierkowej przy wnioskach kredytowych. Za kilka dni dowie się, że popełnił w nich dwa błędy, przez co klienci nie otrzymają decyzji w sprawie kredytu na czas i zrezygnują z jego usług.

Jeszcze tego samego dnia nasz bohater odbył spotkanie, które – w jego przekonaniu – po prostu musiało zakończyć się sprzedażą polisy ubezpieczeniowej. W swej nonszalancji nie starał się poznać wystarczająco dobrze klientów, zamiast tego zastosował schemat obsługi, który najczęściej mu się sprawdzał. Efekt był prosty do przewidzenia, a nastrój poprawił się Dawidowi dopiero kiedy wrócił do domu i uświadomił sobie, że jest piątek.

Problem

Kiedy nasz bohater trochę odpoczął i wrócił do pracy po weekendzie, zdał sobie sprawę, że niezależnie od doświadczenia i stażu pracy, możemy popełniać mniejsze lub większe błędy, które powodują stratę klienta. Zdarzają się dni, kiedy mogą się one skumulować i wpływać na wynik sprzedaży w kolejnych tygodniach. Dawid przypomniał sobie te błędy, które najczęściej zdarzały mu się na poszczególnych etapach pozyskiwania i obsługi klienta.

Na początku nasz handlowiec rozpisał sobie umowny cykl pozyskania i obsługi klienta w pośrednictwie finansowym:

  1. Znalezienie klienta i umówienie go na spotkanie.
  2. Rozpoczęcie spotkania i zakontraktowanie klienta.
  3. Zbadanie potrzeb.
  4. Zaprezentowanie oferty i korzyści.
  5. Zbicie obiekcji.
  6. Podsumowanie, finalizacja i prośba o rekomendacje.

Następnie przeanalizował, co powodowało, że klienci na którymś z etapów mówili mu „nie”.

  1. Znalezienie klienta i umówienie go na spotkanie:
    • złe nastawienie do rozmowy i popularnej „obdzwonki”,
    • źle wybrany cel rozmowy.
  2. Rozpoczęcie spotkania i zakontraktowanie klienta:
    • złe nastawienie do spotkania,
    • rutyna i brak kontraktowania.
  3. Zbadanie potrzeb:
    • sztampowe i powierzchowne pytania,
    • brak konkretnego celu w zadawaniu pytań.
  4. Zaprezentowanie oferty i korzyści:
    • taka sama prezentacja dla wszystkich klientów,
    • brak ujęcia klienta w tym, co mówimy.
  5. Zbicie obiekcji:
    • brak reakcji na obiekcje,
    • brak uszanowania zdania klienta.
  6. Podsumowanie, finalizacja i prośba o rekomendację:
  • brak podsumowania i strach przed propozycją podpisania umowy,
  • niesprecyzowana prośba o polecenie kolejnych klientów i kolejnym klientom.

Rozwiązanie

Pierwszym krokiem do wyeliminowania błędów jest świadomość ich popełniania. Jeśli nie wiemy, że robimy coś źle, albo że możemy coś robić lepiej, to tak jak w słynnym powiedzeniu Alberta Einsteina robimy to samo i mimo wszystko oczekujemy innych rezultatów. Co więcej, jeśli mimo błędów uda nam się sprzedać, to jak głosi stara sprzedażowa prawda przytoczona przez Daniela Pinka w książce Jak być dobrym sprzedawcą, będziemy się trzymać naszego stylu działania, bo przecież już raz przyniosło nam to rezultat. Analiza i samoświadomość są bardzo ważnymi elementami sprzedaży, dlatego Dawid od czasu do czasu zatrzymuje się na chwilę w codziennej bieżączce, by to przemyśleć, lub prosi o trening ze swoim menedżerem lub trenerem zewnętrznym. Dzięki temu wypracował rozwiązania do wypisanych wcześniej problemów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.