Umysł jest od generowania pomysłów, a nie od ich przetrzymywania

Rozmowa z Jakubem Ujejskim, Master Trenerem i propagatorem w Polsce metody GTD (Getting Things Done)

SS_49_56.png

Propagujesz w Polsce metodę GTD (Getting Things Done) autorstwa Davida Allena, autora książki o takim właśnie tytule. Do jej drugiego polskiego wydania napisałeś nawet przedmowę. Jesteś więc prawdopodobnie najlepszą osobą, do której możemy się zwrócić z pytaniami o produktywność i odpowiednią organizację czasu. No właśnie – czym właściwie jest owa mityczna „dobra organizacja czasu”, która często pojawia się nawet wśród wymagań dla kandydatów do pracy?

Dobra organizacja czasu to skrót myślowy, bo przecież czasem nie da się zarządzać. Z mojego doświadczenia wynika, że pod tym zwrotem kryje się oczekiwanie bycia osobą godną zaufania. Panowania nad tematami, które do nas trafiają, odpowiadania w terminach, a jeżeli to nie jest możliwe, to ich renegocjowanie odpowiednio wcześnie. Produktywność z kolei to zdolność do tworzenia, osiągania pożądanych (najważniejszych z naszego punktu widzenia) rezultatów. Produktywność bardzo często mylona jest z wydajnością, czyli wykonywaniem danej czynności jak najszybciej lub wykonaniem jak najwięcej w danej jednostce czasu.

Czy w dzisiejszej rzeczywistości zawodowej – nieustannie się zmieniającej, wymagającej niesamowitej uważności i koncentracji na wciąż wydłużającej się liście zadań – możliwe jest zapanowanie nad czasem? Przecież w każdej chwili może zadzwonić ktoś, z kim będziemy musieli porozmawiać bez przekładania tego na później, a tym samym nasz plan działania na dany dzień momentalnie się zmieni…

Niewątpliwie jest to wyzwanie. Jeżeli będziemy koncentrowali się wyłącznie na tym, żeby pracować coraz szybciej i dłużej, to prędzej czy później odbije się to na naszym życiu rodzinnym albo zdrowiu. Większość z nas ma więcej spraw do załatwienia niż czasu na ich wykonanie. Kluczowe zatem staje się nie tyle zapanowanie nad czasem, co stworzenie sobie przestrzeni i komfortowego stanu umysłu, które pozwolą nam się skupić na tym, co najważniejsze w danej chwili. Nie ma tu znaczenia, czy chodzi o przygotowanie się do negocjacji sprzedażowych, rozmowę z klientem czy bycie „tu i teraz” z najbliższymi.

Taka przestrzeń nie pojawia się samoistnie. W jej uzyskaniu pomaga właśnie GTD.

Na czym konkretnie polega metoda GTD?

Getting Things Done to systematyczne podejście do spraw z naszego życia zawodowego oraz prywatnego.

Myśl przewodnia, która kryje się za metodą GTD, brzmi: „Umysł jest od generowania pomysłów, a nie od ich przetrzymywania”. Metoda ta to zbiór najlepszych praktyk, które w pewnym uproszczeniu można opisać w pięciu krokach. Zaczyna się od gromadzenia – wyrzucenia z głowy wszystkiego, co w jakikolwiek sposób zaprząta naszą uwagę, i uchwycenia tego w osobnych pojemnikach — tak zwanych inboxach. Następnie każdą sprawę z osobna analizujemy i decydujemy, czy coś należy w związku z nią zrobić, a jeżeli tak, to określamy pożądany rezultat i precyzujemy najbliższe działanie, które przybliży nas do niego. Kolejnym krokiem jest porządkowanie, czyli umieszczenie notatek przypominających o tych rezultatach i działaniach w zewnętrznym, godnym zaufania systemie, który zagwarantuje nam do nich łatwy dostęp. Regularny przegląd systemu polegający na weryfikacji i aktualizacji jego zawartości sprawi, że będziemy mogli podjąć najlepsze możliwe w danym momencie działanie. Stosowanie tych praktyk zwalnia nas z konieczności pamiętania o rzeczach do załatwienia i pozwala w pełni skupić się na faktycznym posuwaniu tych spraw do przodu bez stresu, że coś nam umknie.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.