Znaczenie koloru w sprzedaży – kolor stroju a kreowanie wizerunku firmy
- Jak kolor może wpływać na funkcję pełnioną przez nas w organizacji?
- Jakie są kluczowe i najbardziej pożądane kolory w sprzedaży?
- Co można zakomunikować kolorem?
Kolor ma olbrzymią moc i siłę sprawczą. Dobrze dobrany kolor naszej garderoby może wzmocnić nasz biznesowy wizerunek lub – jeśli jest do nas niedopasowany – osłabić go.
W dobie zmieniających się modeli sprzedażowych i nawzajem przenikających się kanałów sprzedaży, często nazywanych omnichannel, obok nowoczesnych narzędzi sprzedażowych kontakt osobisty przedstawicieli działu handlowego z klientem nabiera jeszcze większego znaczenia niż kiedykolwiek przedtem.
W biznesie chcemy być dobrze odbierani i robić dobre wrażenie, co ułatwia nam budowanie zaufania, w szczególności przy pierwszym kontakcie z nowym lub potencjalnym klientem. W większości wiemy, jak się ubierać do pracy, ale czy na pewno mamy świadomość, jak dużą rolę w kreowaniu wizerunku firmy odgrywa sam kolor?
Świadomie wykorzystując „mowę kolorów”, można nie tylko wpływać na to, jak będziemy postrzegani, ale też podkreślać nasze kompetencje zawodowe i charakter oraz sprawić, że będziemy w oczach naszych rozmówców jeszcze bardziej autentyczni i profesjonalni. To wszystko będzie miało pozytywny wpływ na wizerunek firmy, której jesteśmy wizytówką.
Pierwsze wrażenie
Jak dobrze wiemy, proces sprzedażowy łatwo wygląda jedynie na slajdach podczas szkoleń dla działu sprzedaży. Rzeczywistość jest taka, że to kontakt osobisty i relacje, jakie uda nam się wypracować z większością naszych klientów, są podstawą do osiągnięcia celów sprzedażowych.
Bez względu na to, czy pełnimy funkcję szefa sprzedaży, czy handlowca, mamy tyle samo czasu, aby zrobić pierwsze wrażenie. Najważniejszych jest pierwszych kilkanaście sekund – tyle potrzeba naszym rozmówcom, osobom, które spotykamy po raz pierwszy, aby wyrobiły sobie na nasz temat pewną opinię.
Kluczowe kolory biznesowe
Najczęściej polecanymi i dobrze odbieranymi kolorami w świecie biznesu są kolory niebieski, biały, granatowy, szary oraz czarny. Są to tak zwane kolory podstawowe, które dobrze łączą się z innymi kolorami dodatkowymi (uzupełniającymi). Do tych kolorów można zaliczyć brąz, beż, a także coraz częściej czerwony.
Co komunikuje kolor?
Jeśli chcemy być postrzegani jako profesjonaliści, osoby wiarygodne, wzbudzające zaufanie i odnoszące sukcesy, wybierajmy garnitury i kostiumy w kolorze granatowym. Ten kolor jest dedykowany dla działów sprzedaży większości branż. Osoby piastujące wysokie stanowiska sprzedażowe i szefowie sprzedaży w szczególności powinni uczynić z granatu kolorystyczną bazę wyjściową codziennej garderoby.
Jeśli próbujemy zwrócić na siebie uwagę lub – będąc szefem sprzedaży – zmotywować swój zespół do działania, dobrze jest połączyć kilka kolorów – np. ciemny granat z jasnym różem, bielą/ecru lub jasnym niebieskim. Dodatkowo kolor czerwony wzmocni nasz przekaz wizerunkowy (wystarczy np. czerwona poszetka lub czerwony lakier do paznokci).
Granat
to najbardziej pożądany kolor w biznesie. To kolor wiarygodny i prestiżowy, ustabilizowany i elegancki, wzbudzający zaufanie i autorytet. Jest symbolem profesjonalizmu i inteligencji.
Niebieski
to kolor relaksujący, uspokajający, wyciszający. Jest to barwa subtelnej elegancji i opanowania. Podobnie jak granat wzmacnia autorytet i buduje zaufanie. Świetnie sprawdza się jako kolor koszul zarówno damskich, jak i męskich. Przykładem branży, która upodobała sobie kolor niebieski, jest sektor finansowy, „zabiegający” o wywołanie pozytywnych skojarzeń z bezpieczeństwem i spokojem.
Jeśli chcemy być postrzegani jako osoby odpowiedzialne, spokojne, kontrolujące sytuację – polecane kolory to brąz, beż i szarości.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 55% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.