Trendy, tendencje, inspiracje
- Dlaczego model subskrypcji i sharing economy może w niedalekiej przyszłości wyprzeć tradycyjny zakup produktów i usług na własność?
- Dlaczego czas powrócić do projektowania produktów, które posłużą latami?
Każdy, kto ma wpływ na rozwój i kierunki ewolucji przedsiębiorstwa, powinien przyglądać się trendom. Przedstawiam subiektywną listę sześciu kierunków zmian w obszarze marketingu, sprzedaży i obsługi klienta, które warto rozważyć w swoich strategiach na najbliższe miesiące i lata. Samo ich pasywne śledzenie zdecydowanie nie wystarczy. Kluczowe jest podjęcie odpowiednich działań, by nie być ilustracją powiedzenia „Kto się nie rozwija, ten stoi w miejscu. Kto stoi w miejscu, ten się cofa”.
Storybook
Marketingowe wahadło zdecydowanie wychyliło się w stronę tworzenia spójnej narracji dotyczącej firmy - opowiadanej na wielu platformach, w przeróżnych formatach i przez wiele osób. To nie są czasy jednego i tego samego komunikatu, który przeszczepiany był tylko między nośnikami reklamowymi. Szczególnie cenna staje się dziś umiejętność snucia wielowątkowej opowieści i adaptowania jej do danej platformy social mediowej, rodzaju kampanii marketingowej lub sprzedażowej, czy pozycjonowania danego komunikatu w konkretnym miejscu lejka sprzedażowego.
Przykład? Sprzedajesz ubezpieczenia. Warto umieć dostosować komunikat do publiczności na LinkedIn (nazwijmy ją profesjonalną), jak i tej, która dopiero wchodzi, lub będzie wchodziła w przyszłości w tematykę ubezpieczeń, ciesząc się jeszcze nastoletnim wiekiem (TikTok moim zdaniem dla takiej edukacji nie ma alternatywy w dzisiejszym świecie).
Jeśli chcesz pozyskać dużo ruchu przychodzącego, wydajesz duże kwoty na wabienie twoją historią w płatnych kampaniach. Dbasz też o inbound, dzieląc się wiedzą, ucząc i posiłkując się wizerunkiem eksperta.
Co więcej, współtworząc np. dział marketingu firmy ubezpieczeniowej, edukujesz nie tylko swoich klientów, ale też swoją sieć sprzedaży. Dzielisz narrację na poszczególne produkty, uczysz rozmawiać z klientami, szukasz odpowiedzi na trudne pytania, szukasz wartości, która sprawi, że klient przyjdzie do ciebie, a nie do konkurencji. Dlatego niezależnie od tego, czy pracujesz w dziale marketingu firmy ubezpieczeniowej czy jesteś agentem działającym na LinkedIn, tworzenie i płynne kształtowanie narracji staje się absolutnie niezbędne. Jak inaczej skutecznie wprowadzić np. program Empleyee Advocacy do firm, jeżeli najpierw nie popracujesz nad tym, jak i o czym w twoim imieniu mówić?
Uważam, że przed twórcami komunikacji marketingowej i sprzedażowej stoi tworzenie nowego brandingowego przewodnika, ale nie związanego z identyfikacją wizualną, a z treściami. Dzięki niemu można liczyć, że twoi pracownicy, agencje, sieć sprzedaży, jak i sami klienci (!) poniosą twoją historię zgodnie z jej przeznaczeniem. To czasy ambasadorstwa. Najskuteczniejsi są w nim ci, którzy pełnią tę rolę dobrowolnie, pod warunkiem, że stworzysz dla nich podwaliny scenariusza.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.