Semantyczny groch z kapustą

  • Co oznaczają proste, zdawałoby się, pojęcia ze świata biznesu, takie jak mingling, referral czy networking, i dlaczego najczęściej są niepoprawnie rozumiane?
  • Z jakich narzędzi korzysta networking?
  • Czym testimonials różni się od endorsement?
SS_59_83.jpg

90% konfliktów okazuje się jedynie niezrozumieniem się rozmówców” – powiedział mi ktoś lata temu. Nie znam badań ani oficjalnych statystyk na ten temat. Obserwując jednak biznes i działy handlowe (często w roli trenera sprzedaży przez networking i rekomendacje), utwierdzam się w tym przekonaniu. Wielu nieprzyjemnych sytuacji można by uniknąć, gdyby rozmówcy, wypowiadając pewne słowa, rozumieli przez nie to samo.

Przenikanie się języków

Zauważyłem, że w większości sytuacje takie pojawiają się, gdy do języka polskiego dostaje się angielszczyzna. Dzieje się to spontanicznie i dotyczy zagranicznych korporacji działających w naszym kraju. W tych firmach często używa się dwóch języków. Angielski pozwala pracownikom komunikować się ponadnarodowo, często ponadkontynentalnie. Polszczyzna jest obecna, kiedy pracownicy firmy komunikują się ze sobą. Często rozmawiają o przedsięwzięciach współorganizowanych z zagranicznymi kolegami i w naturalny sposób języki zaczynają się przenikać. Ściślej mówiąc, słowa angielskie wypierają niektóre polskie lub pojawiają się w związku z nieistnieniem rodzimych odpowiedników. Stwierdziłem więc, że może warto trochę uporządkować chociażby moją dziedzinę.

Kontekst jest ważny

Pytając kiedyś studentów o to, z czym kojarzy się im networking (jedno z tych słów, które nie ma precyzyjnego odpowiednika w języku polskim), usłyszałem, że to proste, bo „networking to praca w sieci, czyli internecie”. Moje niedowierzanie nie zniechęciło młodego człowieka i postanowił doprecyzować: „każda praca wykonywana na komputerze podłączonym do neta”. Oczywiście nie o to mi chodziło.

Przyjmując kontekst biznesowy zagadnienia, networking to praca „nad” i „w” sieci kontaktów. Polega na ciągłym budowaniu sieci kontaktów oraz pogłębianiu relacji z odpowiednimi osobami, wymianie wiedzy, doświadczeń i informacji. Ciągłe więc chodzenie na spotkania networkingowe, rozdawanie wizytówek i opowiadanie o swoim biznesie wcale nie musi być networkingiem. Jeśli jest płytkie, jednostronne, prymitywne, to jest tylko niezgrabną komiwojażerką, czyli marnowaniem czasu. To zagadnienie łatwo było wyjaśnić. W przypadku pozostałych nie będzie już tak prosto.

Narzędzia networkingu

Networking, zwłaszcza popularny ostatnio – online, czy – jak wolą niektórzy – digital networking, jest zbiorem narzędzi. O każdym z nich warto chwilę porozmawiać i zastanowić się, czy może być przydatne w naszej sytuacji. A żeby być pewnym tego, co napiszę, o pomoc poprosiłem Magdalenę Żelazko, która jest filologiem angielskim, lingwistą i głównym metodykiem w Add Value Language Centre. Dalsza część artykułu jest wynikiem naszej rozmowy.

Pierwszą kwestią, którą poruszyliśmy, było wyjaśnienie kilku zagadnień związanych ze swego rodzaju poświadczeniem jakości usług i produktów, przez klientów i nie tylko.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.