Networking, mingling, small talk - tak samo, ale inaczej?

  • Czy networking, mingling i small talk to jedynie inne nazwy tego samego zjawiska?
  • Co „Pingwiny z Madagaskaru” mają wspólnego z networkingiem?
  • Kim jest proksenos i dlaczego samemu warto się nim stać?
SS_47_86.jpg

Globalna wioska ma swoje prawa. Jednym z nich jest zalewające nasz ojczysty język tsunami anglicyzmów. Cóż, język angielski od dawna króluje w naszym kręgu cywilizacyjnym. Do tego Wielka Brytania po rewolucji przemysłowej, a Stany Zjednoczone po rewolucji informatycznej wiodły prym w wielu dziedzinach gospodarki, nauki czy nawet życia codziennego. Wszystko to spowodowało, że wiele zjawisk napłynęło do naszego kraju właśnie stamtąd. Pojawiły się wraz ze swoimi nazwami, których niejednokrotnie nie dało się spolszczyć. Networking, mingling i small talk to takie właśnie zjawiska, które – choć nie są dziełem Anglosasów – zostały przez nich nazwane i upowszechnione.

Networking

Najszerszym z pojęć, którymi chcę się dziś zająć, jest networking, polegający w najprostszym ujęciu na budowaniu i korzystaniu z potencjału sieci kontaktów. Żaden człowiek, może z wyjątkiem pustelników, nie jest samotną wyspą. Wszyscy zależymy od innych. Te inne osoby są też często zależne od nas. Śmiało więc możemy mówić o współzależności. Networking to nowe słowo na stare zjawisko. Pojawiło się jednak z pewnej potrzeby. Oznacza bowiem świadome korzystanie ze współzależności.

Bajki w służbie nauki

Zjawisko networkingu dobrze obrazują dziecięce bajki. Dzięki temu coraz więcej osób intuicyjnie potrafi je rozpoznać i stosować już od najmłodszych lat. Popularne pingwiny z Madagaskaru w odcinku Operacja dobry uczynek (sezon 2, epizod 19) obserwują, jak skaut oddaje zwiedzającemu zoo zgubiony przez niego banknot, i zainspirowane mechanizmem „dobrego uczynku dnia” postanawiają zastosować tę praktykę. Okazuje się, że nie zawsze są w stanie zrobić wszystko swoimi rękoma. Dosłownie i w przenośni. Żeby wymasować uszkodzone plecy szympansa Masona, potrzebują pomocy czyniących cuda rąk lemura Moritza. Za taką pomoc Król Julian (a któżby inny) żąda jednak różowego pióra od flaminga. Ten zgadza się je oddać, ale za rekompensatę w postaci orzeszków. Słoń chętnie odda część swoich orzeszków za siano, które odstąpi nosorożec, ale… itd.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.