Konsument w obliczu pandemii. Kim jest i jak się zmienia?

  • Jakie marki dobrze wykorzystały kryzys spowodowany pandemią COVID-19?
  • Na co warto zwrócić uwagę, żeby sprostać oczekiwaniom konsumentów?
  • Jak skutecznie połączyć sprzedaż offline z online?
ECOM_17_4.jpg

Zachowania konsumenckie dzielą się obecnie na te przed i po — a w sumie w trakcie COVID-19. Pandemia zmieniła preferencje zakupowe klientów i zmotywowała większość firm do przeniesienia swoich działań do strefy online lub rozwinięcia tego kanału sprzedaży. Jak lockdown i ograniczenia związane ze swobodnymi zakupami wpłynęły na konsumentów? W jaki sposób zmieniło się podejście firm do sprzedaży i obsługi klienta?

Na co teraz zwracam uwagę, co kupuję?

Nikt nie lubi nagłych zmian, a szczególnie tych, które ograniczają i uniemożliwiają realizacje ulubionych przyzwyczajeń. Ze względu na pandemię, mocno zakorzenione nawyki zakupowe zostały postawione w kontrze do nowych obostrzeń. Wprowadzenie ograniczeń w stosunku do liczby osób przebywających w sklepach czy finalnie zamknięcie ich wersji stacjonarnej, spowodowały konieczność przystosowania się konsumentów do życia w nowej rzeczywistości.

Marki musiały szybko odpowiedzieć na stawiane przed nimi wyzwania i dostosowywać sklepy do bezpiecznej obsługi klientów, a jeżeli sprzedawane produkty lub usługi to umożliwiały — przenieść swoje działania do strefy online. W jaki sposób klienci zareagowali na te zmiany? Początkowo niepokój związany z koronawirusem, spowodował, że podstawowe produkty zaczynały znikać ze sklepowych półek, a terminy dostaw w sklepach online w branży e-grocery, wskazywały na mocno odległe terminy. Klienci zaczynali szukać innych rozwiązań, a przedsiębiorcy ten potencjał wykorzystywać.

Zakup makaronu, ryżu czy proszku do prania — online, nie wydawał się już tak niecodziennym zwyczajem jak dotychczas. Odbiorcy docenili bezpieczeństwo oraz dostępność towarów na wyciągnięcie ręki, szczególnie tych pierwszej potrzeby, bez konieczności stania w długich kolejkach lub po prostu — wychodzenia z domu. Co więcej, podczas izolacji chętniej wybierano zakupy online także w przypadku obuwia, odzieży czy produktów z kategorii zdrowie.

Przekuj kryzys na zwiększoną sprzedaż oraz rozwój

Obostrzenia i przymusowa izolacja sprowokowały poszczególne sektory do rozszerzenia swoich usług oraz zwiększenia elastyczności względem potrzeb odbiorców. Aplikacja Glovo, kojarzona dotychczas z dostawą jedzenia, rozpoczęła współpracę z nowymi podmiotami i zaoferowała szerszy zakres świadczonych usług. Za jej pośrednictwem możemy zrobić zakupy m.in. w Biedronce, Żabce czy Carrefourze, a także zlecić wykupienie leków bez recepty w aptece. To dobra alternatywa dla długiego stania w kolejkach i spędzania czasu w zatłoczonym sklepie.

Swoje czasy świetności przeżywają także Paczkomaty. Co wyróżnia tę formę dostawy na tle konkurencji?

  • możliwość odbioru przesyłki o każdej porze,
  • duża ilość punktów — ponad 6000 w całej Polsce,
  • bezdotykowe otwieranie skrytki za pomocą aplikacji,
  • stosunkowo niskie koszty dostawy,
  • bezgotówkowa forma płatności za przesyłkę.

Argumenty te przemawiają za skorzystaniem z tej opcji, która przy okazji zachęca do częstszych zakupów online, bez konieczności przebywania w domu w oczekiwaniu na kuriera lub stania w długich kolejkach na poczcie.

Naprzeciw oczekiwaniom firm, które nie posiadają sklepów online lub chcą dodatkowo promować swoje produkty w innym miejscu, wyszła Grupa Allegro oraz propozycja sprzedaży w tzw. Strefie Marek. Światowe marki prezentują w niej swoje produkty w 7 kategoriach, m.in. elektronika, moda, supermarket, zdrowie i uroda. Platforma ta zrzesza obecnie kilkanaście milionów użytkowników, a dodatkowe wprowadzenie opcji abonamentowej dostawy Allegro Smart, z darmowym odbiorem przesyłki w paczkomatach oraz wybranych punktach, zachęcają do korzystania z tej formy bezpiecznych zakupów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, albo wybierz plan abonamentowy.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM