Team lider a eliminacja stresu w pracy

Nieustanny stres nie sprzyja skutecznej pracy zespołowej. Spięty pracownik częściej korzysta bowiem ze zwolnień lekarskich, gdyż stres osłabia system odpornościowy. Wpływa także na koncentrację, co przekłada się na mniejszą efektywność osobistą. Dlatego – będąc team liderem – warto zadbać o redukcję stresu w miejscu pracy. Jakie możliwości warto wziąć pod uwagę i o czym należy pamiętać?

AS_42_43_10.jpg

W pracy spędzamy znaczną część naszego życia. Bez wątpienia atmosfera współpracy i warunki, w jakich wykonujemy nasze obowiązki zawodowe, mają związek zarówno z jakością naszego codziennego funkcjonowania, jak i stanem psychicznym. Towarzysząca nam w ostatnich dwóch latach pandemia i przejście na pracę w modelu zdalnym lub hybrydowym, a także działania wojenne w Ukrainie, u wielu osób odcisnęły negatywne piętno, obniżając poziom odczuwanego bezpieczeństwa, a jednocześnie podwyższając poziom stresu, niepewności i poczucia izolacji w stawianiu czoła bieżącym wyzwaniom.

Wymienione wyżej czynniki, szczególnie jeśli oddziałują długofalowo i powodują przewlekły stres, mogą prowadzić do problemów ze snem, depresji i wypalenia zawodowego. W krótszym horyzoncie będą jednak wpływać na obniżenie efektywności zespołowej. Co w tej sytuacji może zrobić lider, aby temu przeciwdziałać? Czy to jego rola?


Z badań wynika, że Polacy odczuwają najwyższy wśród wszystkich mieszkańców Europy poziom wypalenia zawodowego1. Ponad dwóch na pięciu dorosłych Polaków (41%) twierdzi, że poziom ich stresu znacznie wzrósł od początku pandemii2. Dla 46% Polaków życie zawodowe wpływa negatywnie na stan kondycji mentalnej, 60% badanych jest zestresowana, a połowa ma problem z wypaleniem zawodowym3.


Choć lider zespołu nie ma z reguły wpływu na czynniki zewnętrzne, jak np. sytuacja polityczna w Ukrainie czy pandemia, zdecydowanie ma możliwości, aby zwiększyć komfort pracy w swoim zespole, nawet w nieprzewidywalnych czasach. Przede wszystkim może bowiem zadbać o bezpieczeństwo psychologiczne w zespole, którym zarządza.

Czym jest bezpieczeństwo psychologiczne?

Omówmy to na przykładzie. Spróbuj przypomnieć sobie spotkanie, podczas którego chciałeś zadać pytanie, ale się powstrzymałeś, uznając, że skoro nikt o nic nie pyta, to pewnie sam powinieneś znać odpowiedź i – zadając pytanie – tylko się ośmieszysz. A może zdarzyła ci się sytuacja, w której popełniłeś błąd i w pierwszej chwili chciałeś się do tego przyznać, ale na myśl o konsekwencjach zdecydowałeś się tego jednak nie robić? Lub chciałeś zwrócić komuś uwagę bądź zgłosić jakiś pomysł, lecz wycofałeś się z obawy przed negatywną reakcją rozmówcy?

Wspólnym mianownikiem dla wszystkich powyższych sytuacji jest obawa, że podejmując dane działanie zostaniemy ośmieszeni, upokorzeni, pomniejszeni, zlekceważeni. W takich sytuacjach zadziałają mechanizmy obronne, mające na celu redukcję negatywnych konsekwencji psychologicznych.

  • Nie chcąc wyjść na ignoranta, nie będziemy zadawać pytań.
  • Nie chcąc wyjść na osobę niekompetentną, nie przyznamy się do tego, że czegoś nie wiemy.
  • Nie chcąc wyjść na krytykanta, nie będziemy zgłaszać uwag i proponować własnych rozwiązań.

Zastanówmy się zatem, czy pracownikowi opłaca się zgłaszać uwagi, jeśli obawia się negatywnych reakcji otoczenia lub odczuć? Zdecydowanie nie. Z tego względu w powyższych sytuacjach z dużym prawdopodobieństwem nie odezwie się i zwycięży cisza.

Czy tworzenie atmosfery, w której pracownicy siedzą cicho i nie zgłaszają uwag ani pomysłów jest korzystne dla firmy? Tu również odpowiedź brzmi nie. Dlatego organizacja, a w szczególności menedżerowie zespołów, powinni zadbać o taką atmosferę, w której pracownik nie będzie czuł się zestresowany, zadając pytania lub zgłaszając swoje propozycje.

Czym jest bezpieczeństwo psychologiczne zespołu? To poczucie, że nikt nie poniesie negatywnych konsekwencji i nie poczuje się upokorzony, gdy zdecyduje się zgłosić swój pomysł, poprosić o pomoc w przypadku wątpliwości lub przyznać do błędu, jeśli mu się przydarzy lub takowy zauważy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 56% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.