Nowe trendy w obsłudze klienta
Na początku 2016 r. ukazał się raport 2015 State of Service firmy Salesforce, stanowiący podsumowanie badań nad obsługą klienta przeprowadzonych w firmach z całego świata. Badanie objęło przedsiębiorców wyodrębnionych ze względu na stopień ich zaawansowania i organizacji obsługi klienta. Pozwoliło to odpowiedzieć na pytanie, co jest ważne dla utrzymania efektywnej obsługi klienta oraz jak z obsługą klientów radzą sobie najlepsi.
Dużą dynamikę w tym obszarze działania przedsiębiorstw wymuszają sami klienci, stawiając stale rosnące wymagania w dziedzinie nie tylko jakości obsługi, ale także technologii, która pozwoli sprostać oczekiwaniom. Inwestują w nie zarówno firmy z najwyższej półki, jak i te, które osiągają słabe wyniki, pragnąc dogonić konkurencję.
Badanie 2015 State of Service objęło ponad 1900 menedżerów kierujących zespołami obsługi klientów w firmach z Ameryki Północnej, Francji, Niemiec, Brazylii, Japonii oraz Australii i Nowej Zelandii. Wyodrębniono trzy grupy przedsiębiorstw:
- High Performers – konsekwentnie nadążają za zmieniającymi się oczekiwaniami klientów i w większości ciągle powiększają zespoły obsługi,
- Moderate Performers – reprezentują średni poziom jakości i organizacji obsługi,
- Underperformers – ich obecna organizacja obsługi klientów jest poniżej średniej.
Najlepsi uciekają reszcie rynku
Badanie ujawniło wiele prawidłowości charakterystycznych dla przedsiębiorstw o najefektywniejszej obsłudze klienta (High Performers):
- ponad 1/3 tych firm (36%) wykorzystuje do komunikacji z klientami aplikacje mobilne. W tym segmencie rynku w ciągu 2 lat wykorzystanie aplikacji w obsłudze klienta wzrośnie o ok. 70% (dla porównania obecnie w grupie Moderate Performers tylko 17% firm wykorzystuje aplikacje mobilne, a w grupie Underperformers – 7%),
- w ciągu 12-18 miesięcy firmy podwoją swoje działania i wydatki na monitorowanie mediów społecznościowych,
- 3,5-krotnie częściej od grupy Underperformers przyznają, że ich zespoły są w pełni wyposażone w narzędzia i informacje,
- wyróżnia je podejście do pracowników odpowiedzialnych za kontakty z klientami: najefektywniejsze przedsiębiorstwa 3-krotnie więcej od Underperformers inwestują w rozwój pracowników, budując ich lojalność. Troska o kadry jest bardzo istotna dla 94% firm High Performers, 81% firm z grupy Moderate Performers i 64% z grupy Underperformers.
Najskuteczniejsze firmy modelują obsługę klientów pod kątem ewolucji ich wymagań i zwyczajów – obsługują klientów tak, jak ci tego oczekują. Szczególnie wyraźnie widać to w trójkącie, w którym trzy zmienne to wielokanałowa komunikacja, aktywność w mediach społecznościowych i obsługa klienta z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. Porównując z grupą Underperformers, firmy o najlepszych standardach mają 4-7,5 razy większą skuteczność w obsłudze swoich klientów.
Wielkie nakłady na społeczności i samoobsługowe serwisy
Wyobrażenia przedsiębiorstwa o właściwych standardach jakości obsługi są szybko weryfikowane przez rynek. Firmy z grupy High Performers doskonale o tym wiedzą i dlatego tym chętniej angażują klientów w dialog i wyrażanie opinii. Grupa ta aż 11-krotnie częściej od Underperformers buduje, angażuje i zarządza społecznościami oraz 4-krotnie częściej oddaje do użytku samoobsługowe serwisy klienckie.
Na liście priorytetów firm chcących doskonalić obszar obsługi w centrum uwagi jest klient. Praca nad efektywnością wymieniana jest dopiero na trzecim miejscu. A oto lista priorytetów firm zarządzających działem obsługi:
- zapewnić klientom ciągłą dostępność obsługi (54%),
- zapewnić klientom obsługę możliwie spersonalizowaną (53%),
- móc szybciej świadczyć klientom usługi (50%).
Przy pomiarze sukcesu w obsłudze klienta dla firm najważniejsze są twarde wskaźniki efektywności. Satysfakcja klientów znalazła się na trzecim miejscu. Najpopularniejsze miary sukcesu w obsłudze klienta to:
- wysoka efektywność procesów/średni czas obsługi sprawy (47%),
- liczba obsłużonych spraw w jednostce czasu (38%),
- satysfakcja klientów, wskaźnik CSAT (32%).
Największy wpływ na kształtowanie modelu obsługi mają obecnie klienci kontaktujący się z firmami przez różne kanały komunikacji, w tym ci, którzy na co dzień wykorzystują urządzenia mobilne.
Pełna wersja raportu:
https://www.salesforce.com/form/conf/2015-state-of-service.jsp